Agenda

‘Bekend maakt Bemind’ in Ridderkerk: Ontmoet een vluchteling en geniet samen van zang en show!

VluchtelingenWerk Nederland in Ridderkerk organiseert op woensdagavond 23 november aanstaande een inloopavond waarbij de ontmoeting met een vluchteling centraal staat. Tijdens de avond met het thema ‘Bekend maakt Bemind’ hoort u van de vluchteling persoonlijk waarom hij gevlucht is en hoe het is om in Nederland een nieuw bestaan op te bouwen.  Ook vertelt een vrijwilliger van VluchtelingenWerk Nederland over het werk bij  VluchtelingenWerk.

De inleiding van de avond wordt verzorgd door wethouder Fleur Stip. De avond wordt omlijst door een gevarieerd muziekaanbod en een one woman show. Mis het niet!

RTV-Ridderkerk maakt opnames van de avond.

Wederzijds begrip kweken

Iedereen heeft wel een mening over vluchtelingen. Soms is deze gebaseerd op feiten, maar vaak op misverstanden en vooroordelen. Een ontmoeting is dé manier om vooroordelen weg te nemen. Het project ‘Bekend maakt Bemind’ van VluchtelingenWerk faciliteert deze cruciale ontmoetingen op kleine schaal waarbij een vluchteling vertelt over zijn of haar persoonlijke ervaringen. Tijdens de avond in Ridderkerk wordt feitelijke informatie gedeeld: waarom moeten mensen vluchten? Wat is het verschil tussen een vluchteling, asielzoeker en een migrant? De intentie van de avond is om wederzijds begrip te kweken en te laten zien dat een gesprek over een lastig onderwerp ook genuanceerd gevoerd kan worden, met respect voor elkaars mening.

“Het was een bijzondere en aangrijpende avond. Het maakte veel los bij onze leden. En het droeg bij aan het begrijpen van de omstandigheden en moeilijkheden van vluchtelingen in Nederland.” (Vrouwen van Nu)

Bekend maakt Bemind voor uw school, organisatie of bedrijf?

VluchtelingenWerk meet altijd de effecten die de ‘Bekend maakt Bemind’ sessies teweeg brengen en hieruit blijkt dat het merendeel van de toehoorders positiever is gaan denken over vluchtelingen. Een mooi resultaat, want integreren doe je tenslotte nooit alleen! Je welkom voelen is ook iets wat voelbaar moet zijn om je leven weer opnieuw te kunnen inrichten met het oog op toekomst en dromen.

Wilt u weten wat ‘Bekend maakt Bemind’ kan betekenen voor uw school, gemeente , bedrijf of organisatie? Neem dan contact op met Abeline van der Bijl, projectleider van Bekend maakt Bemind,via; bekendmaaktbemind@vluchtelingenwerk.nl

Deze avond komt voort uit een samenwerkingsverband tussen ‘t Gilde, Facet, Bibliotheek Aanzet en Muziekschool Ridderkerk. En wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds Fonobori en de subsidie ‘Cultuur voor iedereen’ van de gemeente Ridderkerk.

Woensdag avond 23 november | vanaf 19.00 uur (inloop) | Theater Het Plein | Gemeentehuis  Ridderkerk, Koningsplein 2, 2981 EA Ridderkerk.