Bewoners Kuyperhof exposeren hun werk

Vanaf maandag 22 augustus tot vrijdag 16 september 2022 exposeren vier bewoners van de Kuyperhof hun werk in het gemeentehuis van Ridderkerk.

Jan de Lege en Arie van Dijk vertegenwoordigen de Kuyperhofbewoners in de VvE. Lies Peulen en Sonja van Klaren zijn de leden van de kunstcommissie. Zij hebben enthousiast de handen ineen geslagen om er een mooie kijkbeleving van te maken. Als bewoners van de Kuyperhof zijn ze naaste buren; het appartementencomplex is immers een van de gebouwen aan het plein.

Jan de Lege

Jan, geboren Rotterdammer, groeide op dicht bij de haven. Omringd door schilderende familie nam hij in zijn jeugd nooit zelf de kwast ter hand. Pas na zijn carrière in de Rotterdamse haven is hij gaan schilderen. Tijdens workshops van zijn kerk besefte hij dat olieverf niet zijn materiaal was. Hij omarmde acryl op canvas en in veel van zijn werk is te zien dat wind en water hem inspireren.

Arie van Dijk

Ook Arie maakt acrylschilderijen (naast aquarellen en pasteltekeningen). Hij laat zich vooral inspireren door landschappen; of dat nu een Frans, Zuid-Afrikaans of Hollands landschap is. De kneepjes van het schilderen heeft hij geleerd van kunstenaar Kees van de Wetering, een geboren Ridderkerker.

Lies Peulen

Lies schildert met olieverf. ‘Lezend meisje’ (naar het origineel van Jean-Honore Fragonard) is één van haar werken. Zij heeft lessen ‘schilderen volgens oude meesters’ gevolgd op de schilderschool van Anthonius Kouwenberg. Haar werk is te zien vanaf woensdag 24 augustus 2022.

Sonja van Klaren

Sonja laat een aantal acrylschilderijen zien. Zij is een echte processchilder. Centraal staat de beleving tijdens het schilderen; de creatieve impuls. Wellicht kent u haar werk al van ‘Kunst bij de kapper’. Elke zes weken zijn er twee nieuwe werken van haar te zien bij Haarstudio III aan het Vlietplein. Haar werk is ook via Instagram te vinden.