Christelijke Oratoriumvereniging ‘Ridderkerk’ honderd jaar

Het wordt een feestelijk jaar voor de Christelijke Oratorium Vereniging ‘Ridderkerk’. Het jaar 2019 zal bol staan van de activiteiten voor de koorleden, maar ook voor Ridderkerk en omgeving.

Op 17 november 1919 werd de Christelijke Zangvereniging ‘Ridderkerks Zangkoor’ opgericht. En precies honderd jaar later staat het koor, waarvan de naam inmiddels gewijzigd is in Christelijke Oratoriumvereniging ‘Ridderkerk’, in de kerk ‘De Levensbron’ om op 16 november haar jubileumconcert ‘Paulus’ van  Felix Mendelssohn Bartholdy ten gehore te brengen met solisten en orkest. Dat wordt een groots concert in november. Maar, tot die tijd zit het koor zeker niet stil. Met verschillende activiteiten zal het jubileumjaar luister bij worden gezet.

Om te beginnen heeft het bestuur er voor gezorgd dat het koor iedere maand stemvorming krijgt van Mariët Kaasschieter, ter voorbereiding op het concert in november. Als soliste is Mariët Kaasschieter regelmatig te gast bij diverse koren en orkesten, zoals ook bij de concerten in 2015 en 2017. De stemvorming is voorafgaand aan de repetitietijd op de tweede woensdagavond van de maand. Het koor heeft in korte tijd al veel geleerd en zijn blij met deze aanvulling op de repetitie avonden.

Wilt u zelf eens een dagje meezingen met een groot koor, dan kan dat op zaterdag 11 mei. Houdt de media in de gaten voor informatie over deze Open Repetitie Dag van C.O.V. ‘Ridderkerk’ die dan wordt georganiseerd. Voor de koorleden staat nog een dagje uit op de agenda. Een verrassingsuitje georganiseerd door onze ontspanningscommissie.

In het najaar komt er een tentoonstelling in de Oudheidkamer. Op één van de zolders is nog een prachtig vaandel gevonden van het koor wat zeker te zien zal zijn. Ook is er de archieven ingedoken voor bruikbaar materiaal en oude foto’s uit de beginjaren.

Zoals bovenaan te zien heeft Teun Rijsdijk een fotoreportage gemaakt tijdens één van de repetitieavonden. Teun Rijsdijk zal het koor dit jaar wat vaker met de camera gaan volgen.

Vindt u het misschien toch wel leuk om eens in een koor te gaan zingen? Breng dan een bezoek aan één van de repetitieavonden in ‘De Levensbron’ aan de Jan Luykenstraat 10 in Ridderkerk. Er wordt gerepeteerd op woensdagavond van 19.45 tot 22.00 uur.

Voor meer informatie: www.covridderkerk.nl of via e-mail: secretaris@covridderkerk.nl

Foto: Teun Rijsdijk