Cursus Valpreventie via Facet

Ridderkerk Langer Gezond organiseert in samenwerking met Fysiotherapie Ridderkerk vanaf oktober een cursus ‘Valpreventie’. Het doel van de cursus is het voorkomen van valongevallen door ouderen bewuster te maken van risicofactoren en hun balans, conditie en zelfvertrouwen te verbeteren.

Het voorkomen van een val is belangrijk. Meer dan een derde van de 65-plusser valt minstens 1 keer per jaar, met alle gevolgen van dien. In 2020 bezochten maar liefst 103.000 ouderen in Nederland de spoedeisende hulp vanwege verwondingen als gevolg van een val. Een val bij ouderen zorgt vaak voor lichamelijke en emotionele schade. Ook de zorgkosten stijgen enorm doordat veel ouderen hulp nodig hebben. Met de juiste voorlichting, tips en bewegen kan het risico op vallen worden verkleind.

De cursusbijeenkomsten bestaan uit informatie over de oorzaken van vallen, hoe je een val kunt voorkomen, de gevolgen, tests en natuurlijk oefeningen gericht op het verbeteren van fitheid, evenwicht en spierkracht. In een groep gaan we onder begeleiding van twee fysiotherapeuten en een leefstijlcoach met elkaar aan de slag om het risico op een val zo klein mogelijk te maken. Onder de doelgroep vallen thuiswonende ouderen van ongeveer 65 jaar en ouder met een verhoogd valrisico.

Van 3 t/m 9 oktober is de landelijke ‘Valpreventieweek’. Tijdens deze week wordt er door landelijke partijen en lokale (zorg)professionals aandacht besteed aan bewustwording en kennisverspreiding over valpreventie. De cursus in Ridderkerk start op 4 oktober 2022 en past hier goed bij.

De cursus is op dinsdagavond van 19.15 – 20.30 uur, inloop vanaf 19.00 uur. De cursusdata zijn 4, 11, 18 en 25 oktober en 1 november. Op dinsdag 10 januari en 28 maart is er een terugkombijeenkomst. De locatie is het wijkcentrum Bolnes, Noordstraat 255a.

De koffie en thee staat klaar en deelname kost € 35,- voor 7 lessen. Aanmelden kan op het kantoor van Facet Ridderkerk aan de Schoutstraat 5. Er zijn een beperkt aantal plaatsen dus schrijf u snel in. Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met Facet Ridderkerk via 0180 – 432 350 of kijk op de website www.ridderkerklangergezond.nl