Cursus Valpreventie voorjaar 2023

Ridderkerk Langer Gezond organiseert in het voorjaar van 2023 een cursus Valpreventie. Het doel van de cursus is het voorkomen van valongevallen door ouderen bewuster te maken van risicofactoren en hun balans, conditie en zelfvertrouwen te verbeteren.

Het voorkomen van een val is belangrijk. Meer dan een derde van de 65-plusser valt minstens 1x per jaar, met alle gevolgen van dien. In 2020 bezochten maar liefst 103.000 ouderen in Nederland de spoedeisende hulp vanwege verwondingen als gevolg van een val. Een val bij ouderen zorgt vaak voor lichamelijke en emotionele schade. Ook de zorgkosten stijgen enorm doordat veel ouderen hulp nodig hebben. Maar met de juiste voorlichting, tips en bewegen kan het risico op vallen worden verkleind.

De bijeenkomsten bestaan uit informatie over de oorzaken van vallen, hoe kan ik een val voorkomen, de gevolgen, tests en natuurlijk oefeningen gericht op het verbeteren van fitheid, evenwicht en spierkracht. In een groep gaan we onder begeleiding van fysiotherapie en een leefstijlcoach met elkaar aan de slag om het risico op een val zo klein mogelijk te maken. De doelgroep is thuiswonende ouderen van ongeveer 65 jaar en ouder met een verhoogd valrisico. Per deelnemer zal een op maat gemaakt trainingsschema worden opgesteld.

De cursus is op donderdagochtend van 10.00 – 12.00 uur, inloop vanaf 09.45 uur. De cursusdata zijn 2, 9, 16, 23 februari en 2 maart. Op donderdag 13 april en 25 mei is er een terugkom-bijeenkomst. De locatie is het wijkcentrum Bolnes, Noordstraat 255a.

De koffie/thee staat klaar en deelname kost € 35,- voor 7 lessen. Aanmelden kan op het kantoor van Facet Ridderkerk aan de Schoutstraat 5. Er zijn een beperkt aantal plaatsen dus schrijf u snel in. Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met Facet Ridderkerk via 0180 – 432 350 of kijk op de website ridderkerklangergezond.nl