Digitale beweeglessen bij Facet Ridderkerk

Door de coronacrisis liggen alle beweeglessen van volwassenen- en seniorensport van Facet Ridderkerk al een tijd stil. Er mogen geen groepslessen gegeven worden in de wijkcentra, sporthallen en gymzalen. Meer dan 30 verschillende groepen en bijna 500 deelnemers hebben vanaf half oktober helaas geen lessen van Facet kunnen volgen. In december is er een pilot gestart met het aanbieden van digitale beweeglessen. Deelnemers konden zich voor deze proef opgeven voor verschillende lessen zoals conditiegymnastiek, seniorenfit, aangepaste gymnastiek en yoga.

Voor Facet, vakkrachten maar ook voor de deelnemers waren de digitale beweeglessen nieuw en onbekend. Toch zijn deze lessen bij iedereen goed bevallen. Het voordeel van de live lessen is dat deelnemers een stok achter de deur hebben om te bewegen. De lessen zijn namelijk op een vaste dag en tijd. Ook kan men elkaar weer even zien en spreken. “Een fysieke groepsles in een wijkcentrum heeft bij de meeste de voorkeur, maar deze digitale les is een goed alternatief in deze lastige tijd’, zegt Jesper Lagendijk van Facet Ridderkerk.

Omdat de pilot positief is ontvangen start Facet in het nieuwe jaar met het aanbieden van de digitale lessen voor iedereen die dat wil. “Met dit lessenpakket focussen wij ons op volwassenen en senioren. Er zijn vooralsnog vier verschillende lessen per week te volgen.” Op maandagavond van 19.15 – 20.15 uur geeft Elseline Kruithof conditiegymnastiek. Op dinsdag van 09.30 – 10.30 uur geeft Christa van Gent aangepaste gymnastiek, tijdens deze les kan er ook gebruik gemaakt worden van de stoel. Op woensdag van 10.00 – 11.00 uur geeft Mike Hartog yogales en op donderdag van 11.00 – 12.00 uur biedt Mark Schouten seniorenfit lessen aan. Bij de gymnastieklessen zijn er verschillende niveaus zodat er voor iedereen een passende les is.

De kosten voor alle lessen zijn € 10,00 per maand. U kunt dan elke week kiezen uit de verschillende beweeglessen. Houdt u alleen van yoga, dan kunt u dus vier lessen per maand volgen. Omgerekend is dit € 2,50 per les. De deelnemersbijdrage wordt aan het einde van de maand geïncasseerd.

Als u zich opgeeft, ontvangt u enkele dagen voor de les een mail met een link. Om de lessen aan te bieden werkt Facet met het programma Microsoft Teams. Het voordeel van dit programma is dat het makkelijk werkt en u geen programma’s hoeft te downloaden om mee te doen met de les. Enige ervaring met de computer en internet is wel fijn. De microfoon- en camerafunctie moet werken om een kwalitatief goede les aan te bieden.

Wilt u meedoen met de digitale lessen van Facet? Download dan het aanmeldformulier op de website: www.facetridderkerk.nl of stuur een mail naar jesper.lagendijk@facetridderkerk.nl. Voor meer vragen kunt u contact opnemen met Jesper Lagendijk van Facet Ridderkerk via 0180 – 432 350.