Dit weekend 16e Bluezy Blues Festival Ridderkerk

Op zaterdag 30 maart wordt de 16e editie van het Bluezy Blues Festival Ridderkerk weer gehouden in Recreatiecentrum De Fakkel. Met zes bands uit binnen en buitenland die vanaf 15.00 tot 24.00 uur gaan optreden wordt het weer een bijzondere muzikale dag.

De openingsact Black Cat Biscuit (foto boven) komt uit België en werd afgelopen jaar uitgeroepen tot beste Belgische bluesband. Een grote topper in de line-up is zeker het contracteren van The Bernard Allison Group uit Amerika. Bernard Allison is de jongste van negen kinderen van de Chicago blues legende Luther Allison.

Bernard Allison (foto: Lisa Gray)

Bernard werd geboren in Chicago op 26 november 1965. De eerste muzikale invloeden kreeg de jonge Allison natuurlijk thuis waar voornamelijk geluisterd werd naar artiesten als Magic Sam, Otis Rush, T- Bone Walker, Lightnin’ Hopkins, BB King en natuurlijk ook naar de muziek van vader Luther. Deze muziek speelde een belangrijke rol in het jonge leven van Bernard en vormde hem ook als muzikant. Maar hij leerde niet alleen van deze oudere muzikanten, ook de jongere generatie zoals Stevie Ray Vaughan, Johnny Winter en Jimi Hendrix trokken de interesse van de jonge man. Toen de knaap tien jaar oud was leerde hij gitaar spelen op het instrument van zijn vader. Luther kocht zijn zoon een Fender Stratocaster op zijn twaalfde verjaardag, maar Bernard werd verplicht eerst de middelbare school af te werken. In 1983 stonden vader en zoon samen op het Chicago Blues Festival en een week later kreeg Bernard een telefoon van Koko Taylor om gitarist te worden in haar band. Hij nam dit aanbod met beide handen aan en bleef drie jaar in Koko’s band. Daarna probeerde Bernard het met zijn eigen band en hij werd ook bandleider in band van zijn vader tijdens diens Europese tournees. Onlangs kwam het album ‘Let It Go’ uit. Bernard Allison is één van de huidige musici die tot de top op bluesgebied horen.

De formatie Joe Undercover is de enige Nederlandse band, waarbij Joe op zijn onnavolgbare wijze de liedjes van Joe Cocker vertolkt. Sluit je ogen en je hoort Joe Cocker zingen, doe je ogen open en je ziet Joe Cocker voor je staan, die daarbij begeleid wordt door een geweldige band.

De Italiaanse formatie Dany Franchi heeft een frontman, die al op jonge leeftijd op zoek ging naar de blues in het zuiden van de Verenigde Staten en daar nog altijd woont. Dani is een rasartiest, die inmiddels zelf al meerdere albums heeft uitgebracht. Als grootste jong bluestalent in Italië won hij negen jaar geleden al de Blues For Youth Award.

Joseph Bowie a.k.a. Joey Blu is de oprichter van de legendarische Amerikaanse band Defunkt. Al meer dan 45 jaar heeft hij opgetreden in verschillende genres van free-jazz, Big Bands en kleine ensembles. Met zijn formatie Joey Blu & The BluezBone brengt hij bluesklassiekers en originele nummers uit in een funky bluesstijl. Joey zelf zingt niet alleen, maar speelt ook schuiftrombone.

Tony Coleman

Ook komt op het Ridderkerkse festival niemand minder dan B.B. King drummer Tony Coleman samen met het Henry Carpaneto kwintet. Drummer en zanger Tony Coleman ademt de blues. Niet alleen zat hij vanaf midden jaren tachtig achter de drumkit bij ‘The King of the Blues’ B.B. King, maar hij reisde ook nog de hele wereld over met blues grootheden als Otis Clay, Albert King, Albert Collins, Etta James en Buddy Guy. Naast zijn drukke tour-leven bracht Tony maar liefst drie geweldige solo platen met gast artiesten als Lucky Peterson, Kennie Neal en de blaassectie van Earth, Wind & Fire. Na een lange periode van schrijven voor andere blues artiesten en de dood van B.B. King, kwam hij begin 2017 weer met een nieuw album genaamd ‘Take Me As I Am’. Dit gaat weer een heerlijk optreden worden met niemand minder dan het Italiaanse Henry Carpaneto kwintet, rondom pianist en Blues Feelings’ ‘Best European Blues Player’ Henry Carpaneto.

Kortom het Ridderkerkse Bluesfestival kent weer een line-up om van te smullen en is een aanrader voor de muziekliefhebber. De kaarten kosten in de voorverkoop € 25,- en op de dag zelf aan de zaal € 30,-. Meer informatie over het bluesfestival: www.bluezybluesfestival.nl.