Donckse Fair 2021, kunst, food, ambacht en kitsch

De Donckse Fair wordt dit jaar op zaterdag 28 augustus 2021 georganiseerd. Kunst, Food, Ambacht & Kitsch, dit zijn de vier thema’s die op de Donckse Fair 2021 worden gepresenteerd waarvoor de ticketverkoop is gestart via de website  www.huystendonck.nl/doncksefair.

Het radioprogramma Prettig Weekend van RTV-Ridderkerk wordt dan ook rechtstreeks uitgezonden vanaf de Donckse Fair bij het Huys Ten Donck. Diverse gasten en gesprekken met bezoekers komen aan bod. RTV-Ridderkerk is voor bezoekers van de Fair niet te missen en zichtbaar met een eigen stand bij het betreden van het terrein. Loop even langs voor een gesprek en informatie over de lokale omroep van Ridderkerk. De uitzending start om 10.00 uur en duurt tot 13.00 uur, maar dit kan uitlopen als het gezellig is en de weergoden iedereen gunstig gezind zijn.

U kunt zich per heden ook op diverse onderdelen van het programma inschrijven.

Zo zullen tijdens de rondleidingen door Het Huys ten Donck ook kunstenaars exposeren, waaronder in de Eetkamer een aantal stillevens van kunstfotograaf Frans van Driel tezamen met zowel een prachtig tafelbloemstuk van Fernande’s Flower Service als haar stilleven portretten gemaakt i.s.m. fotograaf Maarten Koch. Voor dit jubileumjaar toont gerenommeerd modefotograaf Eric van Elsen een overzicht van reportages die hij over de jaren maakte op Het Huys ten Donck (o.a. voor JAN Magazine).

Kunst of Kitsch met Frits Sissing

Dankzij gemeente Ridderkerk heeft de organisatie een special jubileumprogramma dit jaar met Frits Sissing & Experts erbij,. Bekend van het programma Tussen Kunst en Kitsch, die een gelijkwaardig programma (zonder TV-opnames) op de Donckse Fair zal presenteren. De experts die meekomen zijn de heer Willem de Winter, expert in 18e en 19e-eeuwse schilderingen en de heer Joseph Estié, expert in Delfts aardewerk, Europees porselein, aardewerk en zilver.

Afhankelijk van het aantal bezoekers komt er wellicht de 3e expert mee, de heer Martijn Akkerman (sieraden). Daarom worden zoveel mogelijk bezoekers opgeroepen om zich op te geven met een bijzonder erfstuk of kunstobject, schilderij, porselein of zilver, om hun objecten te laten onderzoeken door deze uitzonderlijke experts! Na uw aanmelding via de mail wordt op locatie door de experts de afweging gemaakt of uw voorwerp of verhaal interessant genoeg is voor een tafel gesprek op het centrale podium met de heer Sissing.

Om dit proces in goede banen te leiden wordt u verzocht zich aan te melden via de mail met een aantal gegevens. Uw mail kan gestuurd worden naar: wjdegeus@hetnet.nl :

1. Bestelnummer van uw entreebewijs voor de Donckse Fair + naam
  2. Een foto van uw voorwerp
  3. Korte omschrijving
  4. Korte introductie over herkomst/jaartal van het object.
  5. U ontvangt dan bericht terug, indien uw voorwerp geaccepteerd is met het tijdstip voor uw bezoek aan experts. Bij een groot aantal aanmeldingen zal er zoals gezegd een voorselectie plaatsvinden.
  6. Per persoon mag er 1 voorwerp meegenomen worden.

Tijdens de tafelsessies van Frits Sissing is het mogelijk een picknickplaats te reserveren inclusief een borrelplank voor 2 personen a € 12,50 per borrelplank. (borrelplank 2 personen: hammetje, chorizo, 2 soorten kaasjes, buikspek plakjes van de bbq, olijfjes, amandelen).

Workshops

Op de website van de Donckse Fair wordt uitgebreid aandacht besteedt aan de workshops voor jong en oud, waarvoor u zich nu kunt inschrijven. Na uw aanmelding ontvangt u per email een bevestiging met eventuele verdere instructies.

Ridders & Prinsessen parade

Gezien het succes en de beleving van de ridders en prinsessen van vorig jaar, wordt de parade in een iets andere vorm georganiseerd. Sommige ridders en prinsessen waanden zich op een kasteel en voelden zich echt een ridder of prinses. Het was geweldig te zien de beleving van deze kinderen. De kosten hieraan verbonden zijn €10,00 per deelnemer inclusief 1 toegangsbewijs voor een begeleider. Er is een ochtend en een middag show.

Schapendrijven

Heerlijk buiten in de natuur, kunt u op onvergetelijke wijze met de honden en schapen aan het werk. U wordt actief betrokken bij het schapendrijven onder leiding van professionele trainers. De bedoeling is de schapen over een uitdagend parcours te drijven, al dan niet met behulp van de honden. Dit lijkt gemakkelijker dan gedaan. De workshops worden begeleid door ervaren trainers, die op ongeëvenaarde en respectvolle wijze met de honden, schapen en mensen aan het werk gaan. Een interessante belevenis. Er zullen 3 workshops gehouden worden, waarbij iedere keer 10 personen aan de workshop mee kunnen doen. Dus deelname hieraan is beperkt.

Workshop Fernande Flower Service

Bekijk haar website en zie dat u met een bijzondere kunstenares te maken hebt, die prachtige combinaties weet te creëren van bloemen en stillevens (www.flower-service.org). Tijdens de Donckse Fair zal haar werk geëxposeerd worden en zal zij workshops geven voor het maken van een bloemenkrans. Aanvang: 11.00 uur of 15.00 uur. De kosten hieraan inclusief alle materialen bedragen € 29,50 per persoon, waarna u een prachtige duurzame krans die u permanent in huis kunt hergebruiken, naar huis meeneemt.

Inschrijven – Aanmelden

Voor alle workshops geldt het volgende : Reserveren kan via: www.huystendonck.nl/doncksefair waarna u een bevestiging hiervan zult ontvangen met verdere instructies. Zie ook www.ticketview.nl/shop/huystendonck

Voor alle workshops geldt een maximum aantal inschrijvingen per workshop. Wees er op tijd bij, want vol is vol.

Otto Groeninx van Zoelen (1767-1848) sprak regelmatig over Het Huys ten Donk als de plek: “Alwaar al mijn genoegens vereenigd zijn”…… Dat is wat de bezoekers op deze dag van de Donckse Fair mogen verwachten!.

Foto’s: Erik Jonkman