Gemeente: doe mee met World Cleanup Day

Minder zwerfafval zorgt voor een fijnere leefomgeving en een schoner milieu. Daarom wil gemeente Ridderkerk samen met u aan de slag op en rond zaterdag 17 september 2022.

Dan is het namelijk World Cleanup Day. Over de hele wereld komen dan mensen in actie tegen zwerfafval. Inwoners, scholen, bedrijven, kerken en verenigingen kunnen meedoen.

Afval hoort niet in de natuur thuis. Het is slecht voor mens en dier en komt in minuscule deeltjes in het water terecht. Stichting Nederland Schoon en de Plastic Soup Foundation sloegen in Nederland de handen ineen. Ook in Ridderkerk kunt u helpen, door bijvoorbeeld in uw eigen wijk op te ruimen.

Zwerfafvalpakket

Gemeente Ridderkerk draagt graag een steentje bij, door u te voorzien van de benodigde materialen. Heel veel inwoners hebben al een zwerfafvalpakket aangevraagd. Dat bestaat uit een tasje met een grijper, veiligheidsvestje, vuilniszakken, handschoenen en een ring. Het pakket mag u houden. Om bijvoorbeeld later te gebruiken als u de hond uitlaat of een wandeling maakt. Voor grotere groepen zijn ook materialen beschikbaar.

Aanmelden

Doet u mee? Aanmelden kan via de website Onze toekomst is duurzaam(externe link). U ontvangt een e-mail om de materialen af te halen. Op de site staat een kaart waarop u kunt zien waar al wordt opgeruimd.

Foto: Gemeente Ridderkerk