Holocaust-herdenking met ‘Levenslicht’

In 2020 wordt ook in Ridderkerk 75 jaar bevrijding gevierd. Dat begint met een herdenking op Holocaust Memorail Day op maandag 27 januari. Dan is het 75 jaar geleden dat concentratie- en vernietigingskamp Auschwitz, hèt internationale symbool van de Holocaust, werd bevrijd.

Met het project Levenslicht staat Ridderkerk die dag stil bij de slachtoffers van de Holocaust, de massamoord op de Joodse bevolking tussen 1940 en 1945. Levenslicht bestaat uit lichtgevende stenen. Daarvan worden er vijf- honderd op 27 januari neergelegd bij het Joodse monument voor de weggevoerde familie Den Hartog, vlakbij het gemeentehuis.

Kunstenaar en innovator Daan Roosegaarde ontwierp dit tijdelijke lichtmonument op verzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Met het monument wil het comité het bewustzijn vergroten dat in heel Nederland Joden, Roma en Sinti woonden die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn ver- volgd, gedeporteerd en vermoord. Het monument is zichtbaar in de gemeenten waar die vervolging plaatsvond.

Herdenking

De herdenking in Ridderkerk begint 27 januari om 19.30 uur bij het gemeentehuis. De aanwezigen lopen gezamenlijk naar het monument. Daar wordt een moment stilte gehouden en een krans gelegd. Terug in het gemeentehuis houdt burgemeester Anny Attema een toespraak. De herdenking wordt omlijst met Joodse muziek.

In totaal zijn in de laatste week van januari verspreid over het land 104.000 lichtgevende herdenkingsstenen zichtbaar, evenveel als er in Nederland verblijvende Joden, Roma en Sinti zijn omgebracht. Stenen waren en zijn belangrijk in de Joodse herdenkingstraditie.