Jubileumconcert Ben van Oosten

In 1970 kreeg de toen 23-jarige Jan van den Heuvel van de kerkvoogdij van de Singelkerk in Ridderkerk de opdracht een groot, nieuw drieklaviers orgel te bouwen. In november 1972 werd dit instrument opgeleverd. Dit jaar bestaat het dus 50 jaar, en dat jubileum wordt met diverse activiteiten gevierd. Hoogtepunt van al die activiteiten is het jubileumconcert door de bekende organist Ben van Oosten op zaterdag 12 november 2022, exact 50 jaar na de ingebruikname. Op het programma staan werken van Marchand, Bach, Scarlatti, Guilmant, Reger en Franck. Ook zal hij, net zoals hij bijna 50 jaar geleden ook al deed in de Singelkerk, improviseren en de samenzang begeleiden.

Ben van Oosten

Ben van Oosten werd in 1955 te Den Haag geboren. Hij studeerde orgel en piano aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en vervolgens in Parijs. Op 11-jarige leeftijd kreeg Ben van Oosten zijn eerste aanstelling als kerkorganist en vier jaar later debuteerde hij als concertorganist in zijn geboorteplaats. Sindsdien treedt hij met groot succes op in de belangrijkste orgelcentra over de gehele wereld en vestigde hij zijn reputatie als één van de vooraanstaande internationale  concertorganisten. Naast zijn uitgebreide concertpraktijk is Ben van Oosten een veelgevraagd docent bij internationale academies en jurylid bij de belangrijke internationale orgelconcoursen. Zijn opzienbarende cd-opnamen van het Franse symfonische werden met talrijke internationale prijzen onderscheiden. Van zijn hand verscheen in 1997 bovendien een omvangrijke biografie over Charles-Marie Widor.

Vanwege zijn grote verdiensten voor de Franse orgelmuziek werd Ben van Oosten driemaal onderscheiden door de Société Académique “Arts-Sciences-Lettres” te Parijs. De Franse regering benoemde hem tot Chevalier (1998) en Officier (2011) dans l’Ordre des Arts et des Lettres. In 2010, bij zijn 40-jarig jubileum als concertorganist, werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Ter gelegenheid van zijn 50-jarig jubileum als concertorganist ontving hij voor zijn verdiensten op het gebied van de orgelcultuur in de Hofstad de stadspenning van de gemeente Den Haag.

Ben van Oosten was van 1994 tot 2021 als hoofdvakleraar orgel verbonden aan Codarts (Rotterdams Conservatorium). Sinds 1990 is Ben van Oosten organist van de Grote Kerk te Den Haag en aldaar artistiek leider van het jaarlijkse “Internationaal Orgelfestival”.

Het concert in de Singelkerk begint om 20:00 uur. De deuren aan de Kerksingel 1 staan een halfuur voor aanvang open. De entree bedraag voor volwassenen €10,00. Na afloop van het concert is er gelegenheid voor een hapje en een drankje in verenigingsbouw Obadja.