Lezing ‘Wieke in Zambia’ in Bibliotheek Ridderkerk

Op donderdag 21 maart om 14.00 uur geeft Wieke een lezing over haar boek ‘Wieke in Zambia’ in Bibliotheek Ridderkerk. Wieke Biesheuvel (1948) is al vijfentwintig jaar columniste bij Libelle. En ruim 25.000 mensen volgen haar Facebookpagina ‘Wieke Biesheuvel in Zambia’.

In de jaren zeventig reis ze als backpacker regelmatig naar Kenia. Haar leven daar houdt in: samenwerken met de dorpsbevolking, slapen op de grond, zelf kippen slachten en water halen bij een stroompje. Voor de jonge Wieke betekent Afrika de ultieme vrijheid, gemeenschapszin en avontuur. Ze wil terug, het liefst voor jaren. En dat is wat ze doet.

Veertig jaar later verhuist Wieke, samen met haar man Rob, naar Zambia. Het stel woont in Katete, vlakbij een van de mooiste nationale wildparken van Afrika: South Luangwa. Terwijl Rob in een lokaal ziekenhuis als chirurg aan het werk gaat, zit ook de doortastende Wieke niet stil. Onder haar leiding en dankzij de gulle giften van haar duizenden volgers op Facebook zorgt ze dat er tal van waterpompen geïnstalleerd worden op plekken waar dat zo hard nodig is. “Afrika”, zegt Wieke, “is zoveel meer dan oorlog, honger, corrupte leiders en armoede.” In haar boek laat ze kennismaken met de altijd gemoedelijke Zambianen op het platteland, die net als wij graag in vrede, vrijheid en als het even kan in welvaart, hun leven willen leiden.

Meer weten over haar avonturen? Meld je aan voor de lezing via www.debibliotheekaanzet.nl of aan de balie van de bibliotheek. De toegang is €5,-, bibliotheekleden krijgen €1,- korting.

Wat: Lezing: ‘Wieke in Zambia’
Wanneer: donderdag 21 maart, 14.00 – 16.30 uur