Mega Piraten Festijn voor het eerst naar Ridderkerk

Het Mega Piraten Festijn is op vrijdag 15 mei 2020 voor het eerst te gast in Ridderkerk. Op het affiche prijken vele grote namen uit de (Nederlandstalige) muziekwereld. Van Gerard Joling tot Mooi Wark, van Lee Towers tot Lange Frans, van Jeroen van der Boom tot Jannes. De voorverkoop is inmiddels begonnen. De super-early-bird-tickets zijn al weg. Het festival vindt plaats op een braakliggend stuk grond bij de Verbindingsweg.

Het Mega Piraten Festijn trekt al vele jaren door Nederland. Nog nooit deed het feest Ridderkerk aan. “Albert Boersma van Stichting Evenementen Ridderkerk heeft ons uitgenodigd”, vertelt Eddie Mensink, de organisator van het Mega Piraten Festijn. “Hij was een paar keer bij ons wezen kijken en was enthousiast geraakt. Ook de gemeente konden we overtuigen. Een vertegenwoordiging is wezen kijken bij het Mega Piraten Festijn in Maaskantje en kon daar zien hoe we alles professioneel aanpakken.”

Hollandse meezingers en saamhorigheid staan centraal. Wel heeft het Mega Piraten Festijn in de afgelopen jaren steeds meer het karakter van een echt festival gekregen. Natuurlijk is er de grote tent waarin de gevestigde optreden, maar ook biedt het terrein ruimte aan de Poartytent, waarin de mannen van Poar Neem’n hun eigen feestje bouwen met ongein, stampende dance en feestelijke rock, en de Wunderbar (voor de intieme après-ski-sfeer). Nieuw is het Radio NL Feestcafé waar DJ Robert Pouwels (in het verleden uitgeroepen tot ’s lands bekendste feest-DJ) voor een kroegsfeertje zorgt.

Het MPF draagt de titel ‘Europa’s grootste meezingfeest’ met trots. Presentator Willie Oosterhuis jut het publiek op tot volledige euforie. Willie is eigenwijs en presenteert gewoon in zijn Overijsselse dialect. En iedereen verstaat hem. De sfeer spat van het podium af! Maar de grootste artiest is het publiek zelf: zingen, in de polonaise lopen, hossen of gewoon lekker met een biertje in de hand alles bekijken vanaf een plekje bij de tap, alles kan en mag. De Mega Piraten Festijnen zijn geen feesten, het zijn vieringen. Vieringen van het piratenleven; vieringen voor de liefhebbers van deze zenders en vieringen van de (doorgaans) Nederlandstalige muziek. Eddie: “We noemen het MPF ook wel het Meezingfeest van het jaar. En niet voor niets. Iedereen die een MPF heeft bezocht, weet waarover ik het heb. Iedereen zingt mee. Verbroedering en gezelligheid; dat blijft onze insteek en daar wordt niets aan veranderd.”

Programma

Gerard Joling, Lee Towers, Lange Frans, de Wannebiezz, Vinzzent, Otto Lagerfett, Jeroen van der Boom, Jacques Heb, Henk Bernard, Helemaal Hollands, René Karst, Bonnie St. Claire, Marco de Hollander, Thomas Berge, Belinda Kinnaer, Stef Ekkel, Ancora, Django Wagner, Mark van Veen, Jannes, Perry Zuidam, Mart Hoogkamer, Boer Bennie, John de Bever en Mooi Wark. De formatie Summerland begeleidt enkele artiesten live. De presentatie is in handen van Willie Oosterhuis.

Voorverkoop

Kaarten zijn verkrijgbaar via www.megapiratenfestijn.nl. Fysieke kaarten zijn te koop bij Boekhandel Sander Bolnes en Primera Vlietplein in Ridderkerk en de Primera in Alblasserdam. Het terrein is geopend vanaf 18.30 uur. Het programma is om 01.00 uur afgelopen.