Met vragen over de Digitale Overheid moet je bij de Bibliotheek AanZet zijn

Met vragen over de Digitale Overheid moet je bij de Bibliotheek AanZet zijn. Na de lockdown zijn alle bibliotheken weer geopend, en de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) dus ook. Iedereen met vragen over de websites van de overheid kan nu weer de bibliotheek binnenstappen. Ook op locaties van de Bibliotheek AanZet kunnen mensen zich weer melden bij een IDO-balie. Bijvoorbeeld als ze iets niet weten over het DigiD, hun vaccinatie-afspraak, de CoronaCheck-app of hun belastingaangifte.

IDO-spreekuur

Mensen kunnen zonder afspraak de bibliotheek binnenlopen voor een IDO-spreekuur. Iedereen met een vraag over de digitale diensten van de overheid kan dus de bibliotheek binnenlopen, ook als je geen lid bent. Deze vragen zijn vaak erg belangrijk. Ze gaan bijvoorbeeld vaak over het maken van een vaccinatie-afspraak, waarvoor een DigiD nodig is.

Ook belastingzaken en de registratie in het Donorregister roepen vaak vragen op. Net als digitale aanvragen voor de inburgeringscursus. Maar uiteindelijk kunnen alle vragen over websites van de overheid aan het bibliotheekpersoneel worden gesteld.

Hulp nodig

In Ridderkerk opende de bibliotheek vorige week een balie voor IDO-spreekuren. Daar helpen medewerkers mensen met zelf digitaal vaardig worden of begrijpend lezen. “Er zijn genoeg mensen die hulp nodig hebben bij het gebruiken van overheidswebsites. We willen dat ze zelfredzaam worden”, zegt Anja Oomen, die het IDO in de bibliotheek van Ridderkerk leidt. Het is niet alleen haar taak om vragen te beantwoorden; Oomen kent ook anderen die
kunnen helpen: “We verwijzen ook door naar taalcafés en computercursussen, omdat niet iedereen de ervaring heeft om zelf digitaal aan de slag te gaan.”

Steeds ingewikkelder

Steeds meer belangrijke zaken moeten digitaal worden geregeld, zien ze ook in de Bibliotheek Ridderkerk. “Het wordt steeds ingewikkelder, dat merk ik zelf ook”, vindt Oomen. Omdat ze zelf digitaal de weg weet te vinden, hoopt ze dat aan anderen over te kunnen brengen. “Wij moeten veel dingen opzoeken, maar dat zijn we gewend. Ik kan me voorstellen dat het heel lastig is om overheidswebsites te begrijpen als je die digitale vaardigheden niet hebt. Het is dan fijn dat er in de bibliotheek iemand is die kan helpen.”

Betrouwbaar en laagdrempelig

Oomen ziet dat de mensen die langskomen de bibliotheek vertrouwen: “We zijn al jaren een betrouwbare plek voor vragen. De bibliotheek is een ontmoetingsplek en centrum voor informatie. Dus ook een IDO zit goed hier.” Ze ziet dat dit de drempel ook lager maakt voor mensen om langs te komen. Zo stellen ze hun hulpvraag niet te lang uit. “Bij andere organisaties die hulp aanbieden kan het lastiger zijn om binnen te komen. In de bibliotheek worden mensen met vragen altijd geholpen en op hun gemak gesteld. Als ze dat merken,komen ze graag terug”, besluit ze.

Wanneer?

De spreekuren in de Bibliotheek Ridderkerk zijn gestart op 22 juni 2021. Vanaf dan worden ze gehouden op dinsdagen gehouden van 13:00 tot 16:00 uur. Meer informatie is te vinden op: www.debibliotheekaanzet.nl/activiteiten/informatiepunt-digitale-overheid