Nationaal Ouderenfonds schuift ouderen aan bij kerstdiners

In elke straat in Nederland woont wel een oudere die zich eenzaam voelt. Zeker met Kerst. Hun wereld is kleiner door het verlies van een partner of omdat ze minder makkelijk op pad kunnen. Daarom organiseert het Nationaal Ouderenfonds, in samenwerking met Van der Valk en honderden vrijwilligers, door het hele land kerstdiners waar ouderen kunnen aanschuiven.

Maar liefst 5.000 ouderen vinden hier gezelligheid, heerlijk eten aan een feestelijke tafel en een warm welkom. Ook in Ridderkerk wordt een kerstdiner georganiseerd. Het diner wordt gehouden in het Van der Valk Hotel Ridderkerk op 16 december.

Mevrouw Rita Seijlhouwer (88) kookte vroeger altijd en met kerst maakte ze het graag extra feestelijk. Ze vierde kerst met een aangekleed diner met haar man, kinderen, hun aanhang én met haar schoonouders. Nu kookt Rita niet meer. ‘Samen eten is gezelligheid. Want alleen is maar alleen. Dan zit je met je bord op schoot.’ Ze kijkt erg naar uit naar het kerstdiner bij Van der Valk: ‘Ik geniet altijd van de kerstsfeer en ik heb zo’n zin een gezellige avond! Door samen te eten voel ik mij minder alleen. Ik vind dat iedereen kerst moet kunnen vieren.’

Aanschuiven voor meer contact

De kerstdiners zijn bedoeld om ouderen samen te brengen tijdens de feestdagen. Daarnaast kunnen ouderen tijdens de diners in contact komen met mensen uit de buurt, zodat zij ook na de feestdagen meer aanspraak hebben. Het Ouderenfonds draagt hiermee bij aan de vergroting van de sociale wereld van ouderen om zo eenzaamheid te voorkomen.

Het Nationaal Ouderenfonds zet zich samen met bedrijven en instanties, overheden, donateurs, ambassadeurs, vrijwilligers en medewerkers in voor de samenleving waarin iedere oudere zijn of haar leven leidt zoals hij of zij dat wenst. Onze activiteiten zijn uitnodigend, laagdrempelig en altijd gericht op ontmoeting. Zo helpen wij ouderen in beweging te komen en sociaal actief te blijven. Want: ouder worden doe je samen!