Negende Ridderkerkse Orgeldag

Op zaterdag 10 september 2022 is het Nationale Orgeldag. Deze dag wordt voor de negende keer de Ridderkerkse Orgeldag georganiseerd. Na het succes van de voorgaande edities worden ook nu weer overdag drie Ridderkerkse orgels gepresenteerd met een toegankelijk miniconcert. ’s Avonds is er een slotconcert in de Sionskerk.

Het eerste miniconcert wordt om 10:30 uur gehouden op het Bevington-orgel van de Elimkerk (Margriete van Comenestraat 8). Het orgel wordt bespeeld door Jan Peter Teeuw. Op dit voor deze regio unieke Engelse instrument speelt Jan Peter een volledig Engels programma, met werken van Stanley, Tours, Ogden en twee korte eigen bewerkingen over Engelse hymnen.

Op het Standaart/Pels-orgel van de Opstandingskerk in Rijsoord (Rijksstraatweg 95-97) wordt om 13:00 uur het tweede miniconcert gehouden. Organisten zijn dan René Barnard en Jan Peter Teeuw. Ze spelen een programma dat volledig uit bewerkingen van bekende orkestwerken bestaat. Componisten zijn o.a. Bach, Purcell en Grieg.

Het derde miniconcert vindt om 15:30 uur plaats op het Van Vulpen-orgel van de Protestantse Kerk in Slikkerveer (Juliana van Stolbergstraat 44). Naast Jan Peter Teeuw (orgel) speelt dan ook Theo-Hans Kuijvenhoven mee op de hobo. Samen verzorgen ze een afwisselend programma met werken van o.a. Loeillet, Franck, Bellini en Morricone.

Om 20:00 uur vindt het slotconcert van de orgeldag plaats op het Van den Heuvel-orgel in de Sionskerk (Baden Powellstraat 2). De organisten zijn dan Marien Stouten en Jan Peter Teeuw. Stouten en Teeuw geven al vele jaren in binnen- en buitenland vierhandige concerten. Naast twee solo’s klinken er vierhandige orgelwerken van o.a. Bach, Bédard en Elgar. De verrichtingen van beide organisten zullen op een groot scherm te volgen zijn.

De drie miniconcerten duren ongeveer een halfuur, het slotconcert ongeveer vijf kwartier. Alle concerten zijn gratis toegankelijk. Wel is er na afloop een collecte voor de onkosten van deze orgeldag. In het programmaboekje zal meer informatie over de bespeelde orgels te vinden zijn. Na afloop zijn er cd’s en bladmuziek verkrijgbaar.

Meer informatie is te vinden op janpeterteeuw.nl

Iedereen van harte welkom!