Nieuw festival op Tweede Paasdag in Laurenskerk Rotterdam

Spring Music Festival: première nieuwe composities, door Hayo Boerema, Dick de Graaf, Jacob Lekkerkerker en Artvark Saxofones.

Tijdens de eerste lockdown klonken in Nederland wekelijks kerkklokken van hoop. Om mensen in de zorg een hart onder de riem te steken sloegen mensen op hun balkons op huisraad. In deze periode zat Nederland op slot, en dat gold ook voor kerkgebouwen. De enkelen die naar binnen konden waren de beiaardier, klokkenluider of organist. In deze periode maakte de Amsterdamse organist en componist Jacob Lekkerkerker van de nood een deugd. Hij fietste langs Amsterdamse kerken om samen met geluidskunstenaar BJ Nilsen geluidsamples op te nemen van klokken en orgels. Van de oudste kerkklok van Amsterdam uit 1516 (Sloterkerk in de dorpskern Sloten) tot het Vrijheidscarillon in Amsterdam Nieuw-West, en het beroemde orgel van de Oude Kerk. Samen met Nick Powell van Goldsmiths Music Studios in London maakte Lekkerkerker er een compositie van, die online kan worden beluisterd: INSIDE OUTSIDE. Een compositie vanuit de donkere kleur van klokken naar de uitbundige en rijke klank van orgels. Hij maakte de compositie met gedachte ze ooit in een kerkruimte te laten klinken, met toevoeging van andere instrumenten.

De Laurenskerk Rotterdam trapt het lenteseizoen af met uiteraard Mattheüspassie maar ook een nieuw Spring Music Festival, op Tweede Paasdag. Naast de compositie INSIDE OUTSIDE van Jacob Lekkerkerker (uitgevoerd samen met saxofoonkwartet Artvark) klinkt muziek van Bach gespeeld door Laurensorganist Hayo Boerema (o.a. een Kyrie uit de Grote Orgelmis), een psalm van Jan Pieterszoon Sweelinck (bewerkt door Artvark) en improvisaties en composities van het duo Split level; Hayo Boerema en Dick de Graaf (saxofoon).

Spring Music Festival, Laurenskerk Rotterdam
Locatie: Laurenskerk Rotterdam.
Datum & tijd: Tweede Paasdag, maandag 18 april, 15:00-18:00 uur.
Programma: Muziek van Jacob Lekkerkerker, saxofoonkwartet Artvark, Johann Sebastian Bach, Jan Pieterszoon Sweelinck, Hayo Boerema, Dick de Graaf.

Kaarten: € 12,50 – Vrienden € 10,50 – CJP t/m 26 jaar € 4,00 – T/m 12 jaar gratis

Meer informatie: Laurenskerk Rotterdam