Orgel special concert David Briggs in Laurenskerk Rotterdam

De organist/componist David Briggs zal op zaterdag 28 mei 2022 eindelijk spelen op het hoofdorgel van de Laurenskerk.

Deze befaamde Britse organist geniet niet alleen wereldwijde bekendheid vanwege zijn muzikale en virtuoze vertolkingen van orgelrepertoire uit vele eeuwen, maar wordt tevens beschouwd als één van de grootste improvisatoren van deze tijd. Zo improviseert hij regelmatig bij stomme films (zoals Phantom of the Opera, Hunchback of Notre-Dame en verschillende Charlie Chaplin films). Bovendien maakte hij orgeltranscripties van diverse orkestwerken van o.a. Mahler, Schubert, Tsjaikowsky, Elgar, Bruckner, Ravel en Bach. David Briggs ontving zijn muzikale opleiding aan de Royal College of Music te Londen. Van 1981 tot 1984 was hij Organ Scholar aan King’s College, Cambridge University en zette hij gelijktijdig zijn orgelstudie voort bij Jean Langlais in Parijs. Op verschillende internationale improvisatieconcoursen behaalde David Briggs eerste prijzen. Na organistenfuncties te hebben bekleed aan diverse Engelse kathedralen was hij Artist-in-Residence aan de St. James kathedraal in Toronto (Canada) en momenteel is nu hij organist bij de kathedraal van Gloucester (UK) en Artist-in-Residence aan de St John the Divine kathedraal in New York. Bovendien geeft hij regelmatig masterclasses en treedt hij als jurylid op bij internationale orgelconcoursen. Naast zijn activiteiten als uitvoerend musicus is David Briggs eveneens een productief componist van o.a. orgel- en koormuziek en werken voor solo-instrumenten. Zijn spel is op talrijke cd’s en dvd’s vastgelegd.

In de Laurenskerk brengt David Briggs een afwisselend programma ten gehore met werken van Bach, Haydn, Franck, Whitlock, Guilmant en tevens improvisatie.

Presentatie en toelichting door Kees Wisse.

Zaterdag 28 mei 2022 aanvang 20.00 uur,  inloop vanaf 19.30 uur
Toegang: Normaal € 9,50 | CJP t/m 26 jaar € 2,50 | t/m 12 jaar gratis
Kaartverkoop en meer informatie: www.laurenskerkrotterdam.nl.