Wandeling Ridderkerkse griend

Op 16 april organiseert Natuurvereniging Eiland IJsselmonde een wandeling door de Ridderkerkse griend onder leiding van gids Aart van Dragt.

De wandeling start om 14.00 uur vanaf de Ridderkerkse haven ter hoogte van restaurant Pegasus, Haven 14.

Het thema van de wandeling is het ontstaan van de Natuurvereniging. Aanmelden via: natuurvereniging-ijsselmonde.nl/wandeling-ridderkerkse-griend/

Waarom werd de natuurvereniging opgericht?

Tijdens deze eerste wandeling in het kader van het vijftig jaar jubileum staan we stil bij het ‘Stille Meertje’. De strijd voor het behoud van deze waterplas werd gevoerd door een werkgroep van natuurliefhebbers waaruit uiteindelijk de vereniging haar ontstaan dankt.

Het meertje is ontstaan in 1970 bij de aanleg van de nieuwe Deltadijk. Enkele Ridderkerkers raakten zo onder de indruk van de idyllische aanblik en de vermoedelijke natuurwaarde van de plas, dat zij gingen informeren naar de toekomst van de plas. Zij vernamen dat het Waterschap IJsselmonde van plan was omstreeks 1975 het meertje vol te spuiten met baggerspecie die vrij zou komen bij het graven van de huidige haven van Ridderkerk. De “ontdekkers” trokken bij de wethouder van Openbare Werken aan de bel, die spontaan actie van de Gemeente Ridderkerk  toezegde.

Na een langdurige en moeizame strijd van een paar jaar met het Waterschap en de Provincie, die andere plannen hadden, maar met steun van de gemeente Ridderkerk, werd een oplossing gevonden. Het meertje bleef eigendom van het Waterschap maar zou door de gemeente worden beheerd.

De wandeling voert over de zomerkade en gaat door de griend terug.
Waarschuwing: De paden kunnen erg glibberig en modderig zijn!
Duur ca. 1.5 uur,  afstand 2 km. Max 12-15 deelnemers.