Week van Lezen en Schrijven in Ridderkerk

Op de internationale dag van de Alfabetisering, donderdag 8 september 2022, start de Week van Lezen en Schrijven. Er wordt tijdens deze week (8-14 september) extra aandacht gevraagd voor het verminderen en voorkomen van laaggeletterdheid in Nederland.

Serieuze problemen in dagelijks leven

Lezen, schrijven en/of rekenen is voor 2,5 miljoen volwassenen in Nederland niet vanzelfsprekend. Deze mensen ondervinden serieuze problemen in hun dagelijks leven. Het lezen van een bijsluiter of recept, het invullen van een formulier of een aanvraag doen bij een (overheids)instantie; allemaal dingen die moeite kosten. Het gaat niet alleen om ouderen, maar ook om jongeren die bijvoorbeeld met een taalachterstand van school gaan. Deze groep wordt steeds groter. Het doel van de Week van Lezen en Schrijven is om de maatschappij bewust te maken van dit probleem.

Activiteiten bij bibliotheek Ridderkerk

Agnes Bos, coördinator basisvaardigheden bij de Bibliotheek AanZet: ‘De Bibliotheek AanZet zet zich in voor een Ridderkerk waar iedereen kan lezen, schrijven, rekenen en omgaan met een computer of smartphone. Zo dragen wij bij aan het vergroten van hun zelfredzaamheid en zelfvertrouwen en helpen we problemen op het gebied werk, geld, gezondheid, en gezin voorkomen.’

De Week van Lezen en Schrijven is de feestelijke aftrap van het nieuwe cursusseizoen voor taalvrijwilligers en deelnemers. Ook staan er de hele week speciale activiteiten rondom lezen, schrijven en rekenen op het programma. Het programma in de bibliotheek in Ridderkerk:

Dinsdag 6 september 2022

Taalcafé
Met elkaar aan de slag! Recepten voor een gezond leven! Aandacht voor thema gezondheid!
14.00 – 16.00 uur, locatie bibliotheek Ridderkerk centrum

Woensdag 7 september

Taalcafé
09.00 – 10.30 uur, locatie bibliotheek Ridderkerk Bolnes

Donderdag 8 september

Taalfestival
Met onder andere:
– Human library, taalambassadeur
– Escape koffer
– Workshop gecijferdheid, Wat is gecijferdheid! Waar loop je tegen aan als je daar moeite mee hebt!
Locatie: bibliotheek Ridderkerk centrum

Dinsdag 13 september

Gezondheidsvoorlichting taal & gezondheid In samenwerking met www.voorlichtersgezondheid.nl
13.30 – 15.30 uur, locatie bibliotheek Ridderkerk centrum

Meer informatie over alle activiteiten? Kijk op de website.

Iedereen mag #meedoen

De Bibliotheek helpt mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Iedereen mag #meedoen in de maatschappij namelijk. We bieden het Taalpunt aan, waar één-op-één gekeken wordt naar de beste oplossing van zijn of haar vraag. Naast vragen over lezen en schrijven kun je ook bij de bieb terecht met vragen over de digitale overheid (Informatiepunt Digitale Overheid). Voor al je vragen over je mobiele telefoon, smartphone, laptop, tablet, e-reader of het internet ben je welkom bij het Digitaal Inloopspreekuur. En wie wil leren omgaan met internet en de computer kan aanschuiven bij het Oefenplein / Klik & Tik. Ontdek hier wat de Bibliotheek allemaal kan betekenen.

Meer over de Week van Lezen en Schrijven

Wil je meer weten over de Week van Lezen en Schrijven? Kijk dan op de website.