Wethouder Meij opent 1050-SOORTENDAG in de Zwijndrechtse Waard

Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van Natuurvereniging Eiland IJsselmonde is er op zaterdag 17 september 2022 een 1050-soortendag in de Zwijndrechtse Waard. Wethouder Peter Meij van Ridderkerk opent deze dag om 09.30 uur, bij bezoekerscentrum ‘De IJsvogel’, Waalweg 9a, Rijsoord.

Het is de bedoeling tijdens deze dag in de Zwijndrechtse waard (H.I.Ambacht, Zwijndrecht en een deel van Heerjansdam en Ridderkerk met natuurgebieden: Sandelingenambacht, Hooge Nessepolder, Develgebied, Waalbos en gebieden langs Oude Maas) zoveel mogelijk verschillende soorten in de natuur te vinden: vogels, vlinders, insecten, planten, vissen, mossen, paddenstoelen, bomen en wat er verder leeft in de natuur. Iedereen kan meedoen. Kennis van de natuur is niet noodzakelijk. Er zijn leden van de natuurvereniging aanwezig om te helpen en ook kan er gebruik gemaakt worden van een app om soorten op naam te brengen.

Voor kinderen is er ook een activiteit bij de IJsvogel. Tussen 9.30 uur en 15.00 uur kan je op dierenjacht gaan, hiervoor krijg je een formulier mee en een zoekpotje.

Doe je mee? Centraal punt is bezoekerscentrum ‘De IJsvogel’, Waalweg 9a, Rijsoord (naast de molen). Hier staan kraampjes met informatie over de verschillende organisaties, maar waar ook alle gegevens centraal worden bijgehouden.

De waarnemingen worden vermeld op waarneming.nl/bioblitz/nvij-1050-soortendag/ zodat iedereen kan zien hoeveel soorten er deze dag gevonden zijn in het gebied.

Feitelijk start de 1050-soortendag al op vrijdagavond de 16 september 2022 met een nachtvlinder-inventarisatie en een vleermuisexcursie. De start is rond 21.00 uur, ook bij de IJsvogel. Op zaterdag 17 september start om 07.15 uur met een vogelexcursie vanaf het parkeerterrein bij Ross Lovell.

Voor zowel volwassenen als kinderen zijn er activiteiten georganiseerd. Kijk voor een compleet overzicht op de website van de vereniging: www.natuurvereniging-ijsselmonde.nl/17-september-1050-soortendag-in-de-zwijndrechtse-waard/

De Natuurvereniging organiseert deze dag samen met Stichting Natuurbeheer Waalbos, Stichting Natuur- en Landschap Zwijndrechtse Waard, IVN, KNNV, Hoeksewaards Landschap (HWL) en Water Natuurlijk.