Workshop over eenzaamheid

Donderdag 7 oktober, in de Week van tegen Eenzaamheid, organiseert Facet Ridderkerk van 14.00 tot 16.00 uur een workshop over eenzaamheid in De Klinker aan de Van Riebeekstraat 3. De bijeenkomst wordt geleid door ouderenadviseurs Frances Kroeze en Henny de Wilt. Deelname is gratis.

Henny: “Rondom eenzaamheid en sociaal isolement heerst een taboe. Mensen komen er niet graag voor uit dat ze zich eenzaam voelen en/of weinig contacten hebben. Maar het voelen, erkennen en uitspreken van gevoelens van eenzaamheid geeft lucht en soms ook een opening om het proces van vereenzaming te doorbreken. Uit onderzoek blijkt dat er schroom en/of weerstand ervaren wordt om eenzaamheid bespreekbaar te maken. Men is bang om te stigmatiseren, heeft het gevoel verantwoordelijk te worden voor de oplossing en/of voelt een persoonlijke weerstand tegen mensen die klagen of klampen.”

Door deel te nemen aan deze bijeenkomst maakt u kennis met de verschillende vormen van eenzaamheid en krijgt u handvatten voor het bespreekbaar maken van eenzaamheid. Ook krijgt u inzicht in uw eigen schroom en weerstand rond dit brede en veelzijdige begrip. “We hopen aan het einde van de bijeenkomst dat u in verbinding staat met uw eigen gedachten over eenzaamheid. En dat u eenzaamheid herkent en bespreekbaar maakt bij de ander”, vertelt Frances.

Heeft u interesse? Aanmelden kan bij de receptie van Facet Ridderkerk via 0180 – 432 350. In verband met corona is er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.