World Press Photo tentoonstelling keert terug naar Rotterdam

Van 18 januari tot en met 8 februari 2020 keert de nieuwe World Press Photo Tentoonstelling terug naar Rotterdam. De tentoonstelling verhuist van het World Trade Center Rotterdam naar de Laurenskerk. Deze locatie is dichtbij de highlights van de stad, zoals de Markthal en de kubuswoningen. De locatie is perfect bereikbaar met het openbaar vervoer via metrostation Blaak.

De World Press Photo Exhibition 2019 toont de meest spraakmakende en indrukwekkende persfoto’s van het afgelopen jaar. Naast de tentoonstelling staan er ook interessante lezingen en events op het programma.

Dit jaar is de World Press Photo of the Year een eerbetoon aan de fotograaf wiens visuele creativiteit en vaardigheden een afbeelding zijn van een evenement of kwestie van groot journalistiek belang in dat jaar. Het
winnende beeld toont de Hondurese peuter Yanela Sanchez huilend terwijl zij en haar moeder, Sandra Sanchez, zijn plichten in hechtenis houden door Amerikaanse grens beambten in McAllen, Texas, VS, op 12 juni 2018.

Nadat deze foto wereldwijd is gepubliceerd, heeft de Amerikaanse douane en grensbescherming bevestigde dat Yanela en de moeder niet tot de duizenden behoorden die waren gescheiden door Amerikaanse functionarissen.

Niettemin is er publieke verontwaardiging over de controversiële praktijk van president Donald Trump die het beleid op 20 juni omkeert. Uiteraard is de winnende foto in Rotterdam te zien, naast winnaars in andere
categorieën als sport, mensen, natuur, milieu en actualiteit.

Keep an eye award

39 getalenteerde studenten die dit schooljaar zijn afgestudeerd aan de Nederlandse Fotovakschool hebben hun beste fotografische werk tentoongesteld tijdens de Graduation Show 2019. Tijdens deze voorronde heeft een professionele interne jury 10 kandidaten genomineerd die doorgaan in de race naar de felbegeerde Keep an Eye Fotovakschool Grant. De 10 kandidaten werden naast hun fotografische werk en hun projectplan ook beoordeeld aan de hand van een pitchfilm en 1-minuut pitch.Tijdens de world press photo expositie in Rotterdam zullen de projecten van drie studenten te zien zijn in de Laurenskerk.

Praktische informatie World Press Photo expo Rotterdam

Data: zaterdag 18 januari tot en met zaterdag 8 Februari 2020
Locatie: Laurenskerk, Grotekerkplein 27, 3011 GC Rotterdam
Openingstijden: maandag t/m zaterdag: 10:30 18:00 zondag: 13:00-18:00
Toegangsprijs: regulier € 5,50. Student € 4,50. 65+ € 4,50 Kinderen tot 12 jaar gratis
Lezingen. € 10 (inclusief entree tot expositie)
Rondleidingen € 10 (inclusief entree tot expositie)(rondleidingen vinden iedere doordeweekse dag plaats)

In 2018 kwam de World Press Photo tentoonstelling voor het eerst sinds jaren weer naar Rotterdam. Studentenvereniging SSR-R bood de expositie toen eenmalig gratis aan ter gelegenheid van haar 100-jarig
bestaan. Daarna nam Stichting Daguerre de organisatie over. De tentoonstelling maakt onderdeel uit van het programma van Art Rotterdam Week 2020 en wordt mede mogelijk door World Press Photo Foundation,
Rotterdam Photo, en Rotterdam Festivals.

Kijk voor meer informatie op www.worldpressphotoexporotterdam.com.