Zesde Ridderkerkse Orgeldag

Op zaterdag 14 september 2019 is het Nationale Orgeldag. Deze dag wordt voor de zesde keer de Ridderkerkse Orgeldag georganiseerd. Na het succes van de voorgaande edities worden ook nu weer overdag drie Ridderkerkse orgels gepresenteerd met een toegankelijk miniconcert. ’s Avonds is er een slotconcert in de Singelkerk.

Het eerste miniconcert wordt om 10:30 uur gehouden op het huisorgel van dhr. Boersma (Oudelandseweg 64). Dit bijzondere Scheuerman-orgel telt maar liefst 36 registers, en is daarmee het ‘grootste’ orgel van Ridderkerk. Jan Peter Teeuw zal alle facetten van het orgel laten horen in een gevarieerd programma met werken van o.a. Greene, Kreisler en Boëllmann.

Op het historische Bätz-Witte-orgel (foto boven) van de Hervormde Kerk in Rijsoord (Rijksstraatweg 43) wordt om 13:00 uur het tweede miniconcert gehouden. Organisten zijn dan Rene Barnard en Jan Peter Teeuw. Ze spelen werken van o.a. Van Eijken, De Jong en Sweelinck. Daarnaast zullen beide organisten improviseren en spelen ze een vierhandige bewerking van Sanderman.

Het derde miniconcert vindt om 15:30 uur plaats op het Van Leeuwen-orgel van de Boezemkerk in Bolnes (Pretoriusstraat 2). Erik Droogendijk en Jan Peter Teeuw spelen hier een programma met werken van o.a. Bach, Lefebure-Wely, Bédard en Tambling.

Om 20:00 uur vindt het slotconcert van de orgeldag plaats op het Van den Heuvel-orgel in de Singelkerk (Kerksingel 1). De organisten op zijn Lennart Morée en Jan Peter Teeuw. Dat Lennart Morée naam gemaakt heeft als pianist én arrangeur, blijkt uit zijn programma: naast een improvisatie speelt hij transcripties van (piano)werken van o.a. Mozart, Schumann en Chopin. Jan Peter speelt muziek van o.a. Gigout, Franck en Watson.

De drie miniconcerten duren ongeveer een halfuur, het slotconcert ongeveer vijf kwartier. Alle concerten zijn gratis toegankelijk. Wel is er na afloop een collecte voor de onkosten van deze orgeldag.

In het programmaboekje zal meer informatie over de bespeelde orgels te vinden zijn. Na afloop zijn er cd’s van de organisten verkrijgbaar.

Meer informatie is te vinden op www.janpeterteeuw.nl