Zwanger? Haal de prik tegen kinkhoest!

Het Rijksvaccinatieprogramma bevat een nieuwe vaccinatie: de prik voor zwangeren tegen kinkhoest. Vrouwen die 22 weken of langer zwanger zijn en in Nederland wonen, kunnen deze vaccinatie vanaf 16 december 2019 gratis bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) halen. Zo beschermen ze hun baby gelijk vanaf de geboorte tegen deze zeer besmettelijke ziekte die gevaarlijk is voor jonge zuigelingen.

Waarom deze vaccinatie?

Jonge baby’s kunnen door kinkhoest longontsteking of hersenschade krijgen en er zelfs aan overlijden. Wij kunnen echter pas een aantal weken na de geboorte tegen deze ziekte vaccineren. Dat betekent dat zij juist wanneer zij het kwetsbaarst zijn, geen bescherming hebben. Daarom is deze vaccinatie voor zwangeren opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma. Het zorgt ervoor dat de zwangere zelf geen kinkhoest krijgt én via de placenta antistoffen overdraagt naar haar baby. Zo is de baby ook de eerste maanden na de geboorte beschermd.

Hoe kunnen zwangeren deze prik halen?

Alle vrouwen die in ons werkgebied wonen, 22 weken of langer zwanger zijn en de 20 wekenecho hebben gehad, kunnen terecht bij de Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) hiervoor georganiseerde inloopspreekuren. Deze zijn op verschillende tijden en locaties, zodat een zwangere kan binnenwandelen waar en wanneer het haar uitkomt. Op de website eenprikzogepiept.nl/wanneer staan een overzicht en een postcodechecker.

In Ridderkerk:
Ridderkerk, Sporthal De Fakkel
Sportlaan 8-10
2982 SN Ridderkerk

Op donderdag 19 maart 2020: 13.00 – 14.30 uur en 14.45 – 16.30 uur.

De eerste weken na 16 december wordt extra grote drukte verwacht. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) vaccineert dan namelijk niet alleen vrouwen die 22 weken zwanger zijn; ook wie langer zwanger is, is welkom. Zij adviseren daarom aan iedereen die korter dan 32 weken zwanger is even te wachten, bijvoorbeeld tot januari of februari. Zij schatten in dat er het komende jaar ongeveer 13.500 zwangeren in hun werkgebied zullen zijn.

Vragen over vaccinaties?

Op de website eenprikzogepiept.nl vindt u meer informatie over vaccineren, het Rijksvaccinatieprogramma en de 12 infectieziekten waartegen het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) vaccineert. Er is onder meer een overzicht van priklocaties en data, er zijn video’s en zij geven antwoord op veelgestelde vragen.

Stelt u liever uw vraag aan een van hun professionals? Dan kan dat op de manier die u prettig vindt; telefonisch, via WhatsApp, chat, sociale media of een consult. Op eenprikzogepiept.nl/contact staat een overzicht van alle contactmogelijkheden.

Centrum voor Jeugd en Gezin

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) wil graag dat alle kinderen gezond en veilig opgroeien. Daarom kunnen zwangeren en kinderen bij ons gratis de vaccinaties uit het Rijksvaccinatieprogramma halen. Ook is het CJG dé plek waar ouders en verzorgers terechtkunnen met vragen over opvoeden, opgroeien en gezondheid.