1.200 nieuwe, zuinigere straatlantaarns in Ridderkerk

In Ridderkerk staan ruim 1.200 verouderde verlichtingsarmaturen. Die worden binnenkort vervangen. De werkzaamheden vinden plaats tussen 20 november en 31 december.

De nieuwe straatlantaarns worden voorzien van ledverlichting. Ledverlichting verbruikt minder energie en hoeft minder vaak vervangen te worden. De gemeente vervangt armaturen die ouder zijn dan 25 jaar. Dat zijn dit jaar 1.200 armaturen. Volgend jaar zijn dus weer andere armaturen aan de beurt en zijn de aantallen anders.

Dimbaar

Ledverlichting kan als fel wit worden ervaren, zeker als u het zachte oranje licht gewend bent. De nieuwe armaturen zijn uitgevoerd met een dimmer. In de late avond en nachtelijke uren wordt de hoeveelheid licht verminderd. Zo besparen we nog meer energie. De dimmers hebben tijd nodig om zichzelf in te stellen. De eerste drie nachten zal de verlichting op honderd procent branden. Vanaf de vierde nacht zal de verlichting in de late avond en nacht naar een lager niveau gedimd worden.

Gerichter

De ledverlichting zorgt ervoor dat we het licht beter kunnen sturen naar waar we het willen hebben: op de staat. Door minder ‘strooilicht’ kunt u de omgeving als donkerder ervaren. De hoeveelheid licht is echter goed afgestemd op de functie van de weg.

Op www.ridderkerk.nl/vervangenstraatverlichting vindt u een overzicht van de straatlantaarns die vervangen worden.

Foto: Gemeente Ridderkerk