173 McDonald’s in 9 dagen: Ridderkerker doet het

In negen dagen alle drive-ins van de McDonald’s bezoeken. Ridderkerker Sanie Patty (23) deed het. Om tijdens de coronacrisis bezig te blijven, bedacht hij dit plan en voerde het uit. “Waarom alleen naar die van Ridderkerk als de rest ook kan?”

Het idee begon als grap op zijn werk. “Een collega wilde na het werk nog wat bij de drive-in halen en toen vroegen we ons af hoeveel ketens je tegenkomt van het werk naar huis. Dat waren er vier bij hem en mij.” Als reactie daarop keek hij hoeveel er in Nederland waren. “Het is nu coronacrisis en er is weinig te doen dus dacht ik: dan ga ik ze allemaal af ook.”

Weddenschap

Stilzitten is niets voor hem. “Dit is mijn manier van bezig zijn. Zo ben je er toch even op uit. Ik werk gewoon, maar deed dit in het weekend en in mijn vrije tijd.” Zijn collega dacht dat hij het niet zou redden. “Het werd een weddenschap. Ik heb alles in kaart gebracht, gemarkeerd en ben later op stap gegaan.”
Het tijdsbestek moest een jaar zijn. “Ik begon maart 2020 en wilde niet langer dan eind december 2020 en dat is gelukt.” Uiteindelijk is hij er negen keer op uit geweest. “Qua kosten zit je wel op 400 euro tanken.”

Sport

Qua menu’s keek Sanie per moment waar hij trek in had. “Je begint met ontbijt en daarna kijk je of je een ijsje, drinken of menu wilt.” Een menu nam hij zo’n negen keer, alleen een Big Mac nam hij nooit. “Die ligt mij niet.” In zijn figuur is het verder niet direct te zien, doordat hij veel sport.
Zijn favoriete gerecht is kipnuggets. “Ik neem het liefst een portie van twintig met zoetzuur of barbecue saus en een bananenmilkshake.”

Lijstje

Hij ging niet alleen op pad. “Er ging wel altijd iemand mee.” De route van de dag was niet altijd van tevoren uitgedacht. “De tweede keer rijden begonnen we bij Alblasserdam en zijn we in Enschede geëindigd, zonder planning.” Echter bleek hij na afloop toch eentje te zijn vergeten. “Ik werd erop geattendeerd dat ik Winterswijk was vergeten. Daar ben ik de volgende dag heengereden en toen kon ik die ook van mijn lijstje strepen.”
Door de crisis was hij gedwongen via Mcdrive te gaan. “Als je ermee begint, blijf je daar ook bij. Dan kies je er niet voor om later toch binnen te zitten.”

Avontuur

Het meest vreemde avontuur voor hem was bij Friesland/Groningen. “Het was de op één na laatste keer en we wilden een dag van tevoren die kant op rijden. Dan zouden we overnachten en de volgende dag vroeg op pad gaan.” Het huisje dat ze huurden, bleek bezet. “Toen keken we het na en stond er dat we hem voor de week daarop hadden geboekt. Toen zijn we last-minute naar een hotel gegaan. Dat was een korte nacht, maar qua verhaal wel weer eens wat anders.”

Huis

Qua uiterlijk vindt hij de McDonald’s bij Eindhoven/Best het mooist. “Die hebben een jaren ‘50/60 concept. Dat zie je vanbuiten, maar ook het personeel is zo gekleed.” Voor zover hij weet, is dat de enige die dat concept toepast.

Een ander apart voorbeeld is die in Utrecht. “Die zat in een huis. Ik ken hem met de bruine muur en het groene dak, maar dit was wel heel bijzonder.” Hij besefte toen dat er meer is dan alleen het klassieke beeld. “Er gaat een wereld voor je open.”

Feedback

In maart had hij al aan McDonald’s verteld over de tour. “Ik had er toen 26 bezocht en uitgelegd wat ik ging doen. Ik kreeg een coupon toegestuurd in een envelop. Die heb ik bewaard.” Tegen het einde bracht hij ze weer op de hoogte waarna ze een foto online plaatste van hem. “Dat vond ik wel heel cool. En tussentijds maakte ik ook een praatje met een medewerker. Die vond het ook gaaf en zei succes!” Feedback heeft de franchiseketen niet aan Sanie gevraagd.

KFC en Burger King

Sinds het einde van de tour heeft hij nog een paar keer Mac gegeten. “Uiteindelijk wil ik ook de Burger King en KFC hebben gedaan. Ik wil eerst de drive-ins hebben gedaan en later de restaurants. Ik wil graag op avontuur en er zijn genoeg mensen die mee willen gaan. Steeds een ander.”
Het enige nadeel is de lucht in de auto. “Het trekt er in, maar gaat er uiteindelijk ook weer uit.”

Sanie verzamelde al zijn bezoekjes in twee gele plakboeken, een verzwijging naar de gele M van de fastfoodketen. Ook maakte hij een video van zijn belevenissen. Dit alles is een mooie herinnering voor later.

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.

Foto’s: Wessel Dekker