69 jaar geleden: 1 februari 1953 Watersnoodramp

Vandaag is het al weer 69 jaar geleden dat Ridderkerk en de rest van Zuid-West Nederland te maken had met de Watersnoodramp in 1953. Vandaag trekt ook storm Corrie over het land met flinke windstoten en code geel.

De zogenaamde Sint-Ignatiusvloed of Beatrixvloed voltrok zich in de nacht van zaterdag 31 januari op zondag 1 februari 1953. In Ridderkerk zorgden de dijken als de Ringdijk en Molendijk zorgden ervoor dat alle inwoners van het eiland IJsselmonde, dus ook Rotterdam-Zuid droge voeten hielden.

Alleen de inwoners die aan de andere kant van de dijk woonden hadden wel degelijk grote problemen. Het was geen kwestie van natte voeten halen, maar woningen kwam tot aan de zolder onder water te staan. Meerdere huizen in Slikkerveer werden ook na de Watersnoodramp tot onbewoonbaar verklaarde woningen bestempeld. Hulp kwam er gelukkig snel wat de ‘noodwoningen’ aan de Prinses Margrietstraat volgden vrij snel.

In 2003 werd precies 50 jaar na de Watersnoodramp bij Radio Ridderkerk een documentaire opgenomen door Inge van Ooijen. Luister dit indringende verhaal terug op onze podcast pagina.

Foto’s: archief Gemeente Ridderkerk