Aafje Reyerheem: dat was even schrikken

De corona uitbraak in verzorgingstehuis Reyerheem van twee weken geleden heeft zijn sporen nagelaten. In totaal waren er 39 bewoners en 14 medewerkers besmet. Volgens Marco van Duuren, voorzitter van de infectie-preventie commissie, is dat aantal hierna ook nog verder gestegen. Van Duuren vertelt hoe de zaken ervoor staan en hoe een volgende uitbraak voorkomen wordt.

Van Duuren legt uit dat de zorg hier niet door geremd te worden. “We hebben een aantal bewoners bereid gevonden om bij te springen. Daarbij is een deel van de inwoners naar een speciaal Corona centrum verhuist. Zo blijft de zorg op een goed niveau.”

Corona centrum

Een van de locaties die is ingericht als corona centrum staat op Rotterdam-Zuid bij het Maasstad Ziekenhuis. Voorheen werd hier geriatrische revalidatie gedaan, zoals een operatie aan heup en knie. “Echter daalde het aantal operaties en kwam er een behoefte aan een centrum waar mensen vanuit verpleeg- of verzorgingshuizen naartoe konden als ze Corona hadden.”

Inmiddels zijn er daar zo’n 1800 mensen geholpen. “Ik geef echt een compliment aan alle partijen in de omstreken, want we hebben dat toen nog moeten leegruimen. Diegenen die er lagen voor revalidatie hebben we toen elders ondergebracht. We hebben het in vrij korte tijd omgebouwd en gebruiken het nu al voor de tweede keer sinds de crisis.”

Ontlasten

De huidige zorgmedewerkers kunnen het werk nu nog aan, volgens Van Duuren. “We zetten ook alles op alles om de mensen te ontlasten en rust te geven. We hopen dat iedereen zich komende tijd nog aan regels houdt, zodat we met elkaar die paar maanden goed doorkomen.”

Draaiboek

De zorg maakt gebruik van een draaiboek om de situatie staande te houden. “Dat draaiboek beslaat de hele regio. Samen met andere verpleeg- en verzorgingshuizen, ziekenhuizen en meer partijen bereiden we ons voor op alle mogelijke scenario’s. Natuurlijk hopen we wel dat we die zoals op tv niet gaan krijgen.”

Naast het gunnen van rust aan de zorg, benoemt de man ook een ander lichtpunt in het verhaal. “Nu is de situatie ook wel rustig in deze omgeving. We hebben een aantal grotere uitbraken in het land, maar de totale bezetting in de regio Ridderkerk is nu relatief laag te noemen.” Wel geeft hij aan dat die rust nu ook nodig is voor als er nieuwe varianten komen. “Dan moeten we klaarstaan.”

Vaccineren

De vaccinatiesituatie is, volgens Van Duuren, goed te noemen. “Het vaccineren van de thuiszorg is een belangrijke stap. We zien daarnaast ook dat medewerkers graag gevaccineerd willen worden. We hopen dat er snel meer vaccins beschikbaar zijn om zowel bewoners als medewerkers te vaccineren.”

Hoe groot het deel is dat bij Aafje gevaccineerd is, kan hij niet zeggen. “Dat is privacygevoelig. Van wat ik begrepen heb, waren het een hoop collega’s die eerste of tweede prik al gehad hadden.” Hij vertelt hoe een van de artsen bij hem gevaccineerd was en zelfs emotioneel werd. “Dat moment voelt toch als een overwinning van een strijd die we met zijn allen hebben begaan.”

Mutanten

Het bezoeken van ouderen in de Reyerheem is op dit moment niet toegestaan. “Als er echt iets noodzakelijks moet gebeuren, vinden we wel een persoonlijke oplossing daarvoor.” De Reyerheem gaat zijn best doen meer besmettingen te voorkomen. “Je hoeft maar een enkele onachtzame bewoner te hebben die op bezoek gaat om een uitbraak te krijgen.”

Door de snelle verspreiding van het virus werkt het tehuis samen met het Erasmus MC om te kijken of er sprake is van een van de mutanten van het virus. “Het greep heel snel om zich heen. Sneller dan wij gewend zijn dus we moeten testen en afwachten of dat het geval is.”

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.