Afscheid van kinderburgemeester Maylin

Na een periode van anderhalf jaar, is het tijd om afscheid te nemen van kinderburgemeester Maylin Ouwens. “Ik heb het op eigen kracht gedaan.”

Het begint allemaal eind 2020. Na een tip van de juf uit groep 8 besluit Maylin te solliciteren voor de vacature van kinderburgemeester. Ze bedenkt een aantal speerpunten, maakt een vlog én de slogan ‘Ridderkerk is niet alleen van jou en mij, maar van ons allemaal’. Samen met vijf andere kinderen mag ze op gesprek komen. “Tijdens mijn presentatie deed mijn PowerPoint het niet. Ik heb alles uit mijn hoofd moeten doen. Maar dat maakte niks uit. Spanning had ik niet, ik vond het vooral heel leuk om te doen.”

Het blijkt genoeg om de jury omver te blazen. Maylin mag aan de slag als eerste kinderburgemeester van Ridderkerk. Dat haar vader destijds raadslid was in de gemeenteraad, had niks te maken met haar benoeming. Maylin: “Aan het begin vroegen mensen daar soms naar. Maar ik had het mijn vader niet eens verteld dat ik ging solliciteren. De jury wist ook niet dat mijn vader raadslid was. Daar kwamen ze later achter. Ik heb het helemaal op eigen kracht gedaan.”
Na de benoeming op 2 december 2020 gaat Maylin aan de slag om haar speerpunten waar te maken. Zo wil ze extra sportlessen op school, iets doen tegen pesten en pleit ze voor het beter opruimen van (zwerf)afval.

Activiteiten

Haar eerste activiteit als kinderburgemeester is het uitdelen van de vrijwilligersprijzen. In de anderhalf jaar daarna zet Maylin zich enthousiast in voor tientallen uiteenlopende activiteiten. Ze opent een veilig zebrapad bij De Piramide en is twee keer aanwezig bij de Lancasterherdenking en de 4 mei-herdenking. Ook regelt ze een korfbalpaal in Slikkerveer, mag ze Sinterklaas feestelijk ontvangen en plant ze samen met leerlingen van De Botter een Tiny Forest.
Maar er is één actie die er voor Maylin met kop en schouders bovenuit steekt. De interviews die ze houdt met de hulpdiensten. In een driedelige videoserie gaat ze langs bij de politie, ambulance en brandweer. “Een van mijn speerpunten was het onder de aandacht brengen van agressie tegen hulpdiensten. Ik kan zo boos worden van verhalen van de brandweer of ambulance die worden lastiggevallen tijdens hun werk. Ik hoop dat ik met die filmpjes hebben kunnen tonen hoe hard we de hulpdiensten nodig hebben. Laat ze met rust en wees dankbaar voor het werk dat ze doen.”

Toekomst

Haar taak als kinderburgemeester legt Maylin nu neer en dat doet ze met een voldaan gevoel. “Ik vond het ontzettend leuk om te doen. Je leert heel veel mensen kennen en je komt op bijzondere plekken. Ik kreeg ook veel positieve reacties van Ridderkerkers. Als ik de kans kreeg, zou ik het zo weer doen.”
Toch is het nu tijd voor andere zaken. Ze gaat zich focussen op haar middelbare school. En niet zonder reden. Maylin wil zich ook in de toekomst nuttig maken: “Het is mijn droom om uiteindelijk huisarts te worden.”

Wilt u de allerlaatste activiteit van Maylin volgen? Op zaterdag 9 juli 2022 is ze samen met burgemeester Anny Attema te gas tin het radioprogramma Prettig Weekend bij RTV Ridderkerk. Daar blikt ze terug op haar tijd als kinderburgemeester.