Afvalverwerker AVR sleept Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard voor de rechter

De Rotterdamse afvalverwerker AVR sleept de gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Albrandswaard voor de rechter. Volgens het Algemeen Dagblad vindt het bedrijf dat deze gemeenten een verkeerde procedure hebben gevolgd voor het afvoeren en nascheiden van hun huishoudelijk afval.

De drie gemeenten werken voor het verwerken van hun afval samen in de NV BAR-Afvalbeheer. Die verleende de opdracht voor het verwerken en nascheiden van het huishoudelijk afval aan afvalverwerker Irado, die voor die taak op zijn beurt een bedrijf in Friesland inschakelt. De NV BAR-Afvalbeheer is om die reden medeaandeelhouder van Irado geworden. Deze constructie mag niet, vindt AVR. De Rotterdamse afvalverwerker en andere partijen maakten daardoor geen kans op deze klus.

AVR is van mening dat Barendrecht, Ridderkerk en Albrandswaard een zogeheten Europese aanbesteding hadden moeten doen voor het vinden van een verwerker voor het huishoudelijk afval. Het kort geding dient op 14 januari 2020.

De NV BAR-Afvalbeheer is nog steeds de mening toegedaan dat het toekennen van de opdracht aan Irado juridisch correct is.

Bron: AD