Airsoftwapen in beslag genomen na schieten in het openbaar in Ridderkerk

Op zondag 7 februari 2021 in de middag kreeg de politie een melding dat er in het Donckebos in Ridderkerk twee mannen met een nepvuurwapen, gelijkend op een AK47, aan het schieten waren. De melder wist zelf te vertellen dat het om een airsoftwapen ging omdat hij zelf lid was van een airsoftwapen club. De melder hield, terwijl de politie onderweg was, zicht op de twee mannen en zag dat ze richting de Spuistraat in Ridderkerk liepen.

Eenmaal op de Spuistraat aangekomen zagen de agenten twee mannen lopen, waarvan één man een op een automatisch vuurwapen gelijkend voorwerp bij zich droeg. De agenten hebben de man aangeroepen dat hij het wapen op de grond moest leggen. Nadat hij dit deed werden de mannen, een 20 jarige man uit Ridderkerk en een 18 jarige man uit Rotterdam gemaand tegen de muur te gaan staan en daarna gecontroleerd.

Na onderzoek bleek dat één van de mannen lid was van de Nederlandse Airsoft Sportbond, hij had ook een pas bij zich van de bond. Echter is het streng verboden volgens de wet om je met het wapen op de openbare weg te bevinden en ook om er mee te schieten. Zijn verklaring was dat hij enkele testen wilde doen met het wapen. De 20 jarige man uit Ridderkerk ontving derhalve een proces-verbaal. Het airsoftwapen is in beslag genomen.

Foto: Politie