Asielboot aangemeerd in haven Ridderkerk

Op vrijdagmiddag 19 november 2021 is om 14.00 uur het passagiersschip De Holland aangemeerd in de haven Ridderkerk. Dit schip wordt de komende maanden ingezet voor opvang van asielzoekers in Ridderkerk.

In de dagen erna worden de benodigde maatregelen getroffen en voorzieningen gerealiseerd. Bij soortgelijke gevallen met andere boten leert de ervaring dat dit zomaar 2 weken kan duren. Er moet nog een nieuwe vlonder worden aangebracht om eenvoudige toegang tot het schip mogelijk te maken. Ook moet de brandweer en politie nog veiligheidskeuringen uitvoeren.

De datum waarop de eerste asielzoekers aan boord gaan, is nog niet bekend. Voorafgaand krijgen inwoners de gelegenheid vragen te stellen over de komst van asielzoekers. Dat kan op vrijdag 26 november tijdens een spreekuur op het schip.

Overeenkomst

Het college heeft deze week besloten met het COA een formele bestuursovereenkomst aan te gaan over de komst van het passagiersschip. Het schip krijgt een ligplaats aan de passantensteiger. Er is plek voor maximaal 70 asielzoekers tot uiterlijk 1 februari 2022.

Foto’s: Wessel Dekker