Baggeren voor getijdenpark bij Het Huys ten Donck

De haven bij buitenplaats Het Huys ten Donck wordt uitgebaggerd. Vanaf de dijk is goed te zien hoe het werk in de eeuwenoude getijdenhaven vordert. Op de foto boven is te zien hoe wethouder Peter Meij en jonkvrouwe Catharina Groeninx van Zoelen uitleg krijgen bij het werk in de haven.

Het Huys ten Donck is een van de cultuurhistorische parels aan de Nieuwe Maas. Het landgoed uit de achttiende eeuw werkt mee aan de plannen voor meer groen langs de oevers van de Nieuwe Waterweg, Nieuwe Maas en Hollandse IJssel. Langs deze rivieren met eb en vloed ontstaat zo een aantrekkelijk en uniek landschap: het getijdenpark.

Met de realisatie van een getijdenpark bij Het Huys ten Donck krijgt het buitenhuis z’n oorspronkelijke ligging aan de rivier – en daarmee een directe verbinding met Rotterdam – terug. Het gebied rondom de haven wordt straks voor wandelaars weer opengesteld. Er zal dan van alles te beleven zijn op deze groene en recreatieve plek.

Bijzondere betekenis

Het Huys ten Donck heeft een bijzondere betekenis voor Ridderkerk en omgeving. In 1702 bracht Catharina van Zoelen het landgoed als bruidsschat in haar huwelijk met Cornelis Groeninx. Hun zoon, Otto Groeninx van Zoelen (burgemeester van Rotterdam) bouwde het huidige Huys ten Donck in 1746 op de fundamenten van het oorspronkelijke kasteeltje uit 1616. Bedoeld als ontvangsthuis voor zakelijke relaties, was dit ook de favoriete plek waar de familie samenkwam. Drie eeuwen later wordt de buitenplaats nog steeds beheerd door dezelfde familie, waardoor de charme van het interieur behouden is gebleven. In 1978 werd Stichting Het Huys ten Donck opgericht, met als doel de instandhouding, continuïteit en kwaliteit van de buitenplaats te waarborgen voor de toekomst.

Foto: Gemeente Ridderkerk