Basisscholen weer open: hoe pakt De Leeronderneming dit aan?

De basisscholen zijn nu al een tijd open sinds de lockdown. Een school die daar heel blij mee is, is De Leeronderneming. Om te weten hoe de heropening is aangepakt, vroegen wij leerkracht Mandy Lansink naar haar aanpak. Aangeschoven bij dit interview zijn leerlingen Dylan en Jayda die vertellen hoe ze online les hebben ervaren en hoe het nu met ze gaat op De Leeronderneming. 

De openingssituatie was ingewikkeld voor deze tussenschool. “Wij konden de groep 7 en 8 leerlingen weer naar school laten komen, maar de brugklas en tweede klas moeten nog thuisblijven”, zegt Lansink. Ze beaamt dat ze met de groepen nu ook anders te werk moet gaan. “We werkten eerst met vier klassen groepsdoorbrekend en nu zit iedereen meer in eigen groepjes. Bij ons leer je door te doen en dat willen we graag zo houden, maar door de vaste groepen is dit moeilijker. We proberen vooral de bewegingsvrijheid te behouden.” De groepen zitten ook gescheiden, want de basisschool heeft een eigen plein en de middelbare school klassen zitten bij het Gemini College.

Andere tijden

Leerlingen Dylan en Jayda zijn blij weer naar school te kunnen. “Ik baalde thuis vooral veel. Ik keek veel naar het scherm en ik was ook niet zo veel  buiten met de sneeuw. Waar ik nu vooral blij mee ben, is dat ik weer samen kan spelen met anderen in de pauze”, zegt leerling Jayda. Ook Dylan vond thuiszitten saai. “Ik heb wel buiten gespeeld met vrienden, maar mijn schoolvrienden zag ik niet. Het is leuk dat ik weer naar school mag, maar het wordt wel apart. Je mag niet meer met andere groepen naar buiten en de tijden zijn ook veranderd. We gaan nu om 14:00 uur naar huis in plaats van 15:00 uur.”

Vaste groepen 

Voor de crisis hadden de leerlingen groepjes gemaakt voor een opdracht. “Voor het vak Culture. Alleen kun je niet ineens stoppen met de groep waar je toen in zat. Daarom verwisselen we dan weleens van plek”, zegt Jayda. Dylan legt uit dat de opdracht ging om het VOC-tijdperk, De Franse Revolutie en kinderarbeid. “We werken met vaste groepen. Ook in de pauze. We mogen aan een andere tafel zitten, maar niet heen en weer lopen”, zegt Dylan. 

Lansink benoemt ook dat het niet zelf kunnen plannen een gemis is. “Normaal gesproken konden leerlingen zelf de dagen inplannen, maar dat gaat nu niet. We werken op vaste momenten met vaste domeinen.” Dylan geeft een voorbeeld van het zelf kunnen inplannen. “Als je in de middag geen concentratie hebt voor rekenen, kon je kiezen om dat in de ochtend te doen.”

Zelfstandigheid 

Op dit moment zitten er tachtig leerlingen op de school. De reden dat de kinderen voor deze school kozen, heeft te maken met de ervaringen die ze opdoen. “Bij de dingen die we beleven en leren, zit er een heel verhaal achter. Daarom onthoud je het beter. Als je even klaar bent met stilzitten, kun je iets gaan doen terwijl je aan het leren bent. Dan kun je bijvoorbeeld knutselen”, zegt Jayda. Dylan benoemt het zelfstandige element. “Als je iets van taal of spelling niet snapt, kun je het opzoeken in plaats van dat je naar de juf gaat. Zo leren we meer zelf te doen.”

Informatieavond 

De eerstvolgende informatieavond van de tussenschool is naar verwachting 25 maart. “Ouders en kinderen kunnen zich hiervoor aanmelden op de site. We hebben dit jaar ook een leuke ‘leren door doen verassingsbox’  voor kinderen in groep 6. Daarin zit een uitdaging die je kunt doen om te beleven hoe het is als je bij ons lessen volgt”, zegt Lansink. De meeloopochtenden worden gehouden op de volgende dagen: 16 tot 22 maart en 29 maart tot 9 april van 09:00 tot 10:00 uur. “We hopen ze fysiek te kunnen houden en anders vinden we wel een andere creatieve oplossing”, zegt de leerkracht. 

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.