Bedankje voor zwerfafval-ruimers

Wethouder Peter Meij is blij dat zoveel Ridderkerkers zich inzetten voor minder zwerfafval in hun leefomgeving. Daarom zette hij een aantal van deze mensen vorige week donderdag in het zonnetje.

Er ontstaan steeds meer initiatieven om zwerfafval tegen te gaan. Dat zorgt voor een fijnere leefomgeving en een schoner milieu. Iedereen kan meehelpen. Inwoners en instellingen kunnen gratis een pakket aanvragen via onzetoekomstisduurzaam.nl. Daarin zitten vuilniszakken, een grijper, een ring, handschoenen en een veiligheidsvestje.

Inmiddels hebben al zo’n 50 inwoners een zwerfafvalpakket opgevraagd. Zo’n honderd Ridderkerkers werken mee aan een schonere buurt. Bijvoorbeeld de vrijwilligers van Buurtpreventie Bolnes, die erg actief zijn om Bolnes zwerfafvalvrij te houden.

Wethouder Peter Meij stond graag even bij stil bij de inzet van zoveel mensen. Hij nodigde deze inwoners daarom uit. Zo’n twintig van hen gingen daarop in. De wethouder gaf hen een cadeautje als dank. Ze kregen een Dopper en een Tony Chocolony met daarop het logo. De opruimers deden de suggestie dat logo ook op de zwerfafvalzakken te drukken, zodat duidelijk is dat het om opgehaald zwerfafval gaat.

Wilt u met ons de strijd aangaan tegen zwerfafval? Vraag dan het pakket aan via onzetoekomstisduurzaam.nl. Er zijn ook grotere pakketten en zelfs een zwerfafvalaanhanger voor bijvoorbeeld verenigingen of schoolklassen.

Litterati is een app die helpt zwerfafval te verminderen. Hiermee maakt u een foto van het afval, die terechtkomt in een database met locatie. Zo wordt de hoeveelheid zwerfafval inzichtelijk op een kaart en wordt de verpakkingsindustrie aangesproken op welke verpakkingen in de natuur terechtkomen. De app downloaden kan via Google Play en iOS AppStore. Meer informatie is te vinden op www.litterati.org.

Foto: Gemeente Ridderkerk