Bestrijding eikenprocessierups Ridderkerk

De gemeente Ridderkerk is gestart met het bestrijden van de eikenprocessierups. Dit zijn larven van een nachtvlinder die hun eitjes leggen in de toppen van vooral eikenbomen.

Wie de brandhaartjes van deze rups per ongeluk aanraakt, kan last van jeuk, huiduitslag en geïrriteerde ogen of luchtwegen krijgen. Om dat te voorkomen wordt de eikenprocessierups bestreden.

Om te voorkomen dat de eitjes van de rups uitkomen, spuiten de gemeente kleine aaltjes in (vooral) eikenbomen. Daar zijn zij vorige week al mee begonnen. Niet alle eitjes komen tegelijk uit. Daarom wordt dit deze week herhaald.

Avond

De medewerkers van gemeente Ridderkerk werken ’s avonds en ’s nachts, omdat de aaltjes niet goed tegen daglicht kunnen en snel uitdrogen. Zij starten om 20.00 uur en rijden tot ongeveer 7.00 uur door alle wijken. Het voertuig met de nevelspuit geeft mogelijk kort wat overlast van geluid en licht. Er wordt geprobeerd de overlast zoveel mogelijk te beperken.

Natuurlijke methode

De aaltjes zijn de natuurlijke vijand van de eikenprocessierups. Ze zijn niet schadelijk voor mensen, planten en dieren. Dit is dus een natuurlijke methode om de eikenprocessierups te bestrijden.

Heeft u vragen? Neem dan contact op met Klaas Lugies via (0180) 451 234.