Bewaking fietsenstallingen centrum Ridderkerk in ere hersteld

Er is een fietsenstalling nabij de parkeerplaats Ridderhof-West ter hoogte van Bakkerij Voordijk. En er is een fietsenstalling aan de Verlengde Kerkweg tussen de ingang van de garage van winkelgebied de Ridderhof en de achteringang van het winkelgebied de Ridderhof. Beide fietsenstallingen zijn tijdens de openingsuren van de winkels gratis en bewaakt, maar tijdens de Corona lockdown was dit niet het geval. Het gevolg was dat het aantal gestolen fietsen in deze periode was gestegen. Vooral dure e-bikes waren in trek.

Er is geen grote ruchtbaarheid aangegeven, maar de fietsenstallingen zijn sinds enkele weken weer bewaakt tijdens de openingstijden van de winkels. Het winkelend publiek moet er nog aan wennen maar via mond op mond reclame weten steeds meer mensen deze bewaakte fietsenstallingen te vinden.

Fietsenstalling aan de Verlengde Kerkweg

De fietsenstalling aan de Verlengde Kerkweg is inmiddels ruim een week weer bewaakt. Direct werd gestart om het talrijke zwerfafval in de fietsenrekken op te ruimen, zodat het weer een nette omgeving wordt. Jarenlang werd de kleine beheerdersruimte geplaagd door lekkage. Dakinspectie leverde niets op maar uiteindelijk is de oorzaak gevonden. De boosdoener was een leeg frisdrankblikje die de leiding in het plafond verstopte waardoor lekkage is ontstaan.

Sanitaire voorzieningen zijn niet aanwezig bij deze fietsenstalling en er kan worden gebruikt gemaakt van de voorzieningen van de andere fietsenstalling.

Voor de lange termijn wordt in het Ontwikkelperspectief Centrum en Mobiliteitsplan Ridderkerk aandacht besteed aan de manier waarop het bewaakt parkeren van fietsen in het centrum vorm zal krijgen.