Bewoners Slingehof Ridderkerk knappen hofjes samen op

Bewoners van de Slingehof zijn blij dat hun hofjes worden opgeknapt. Saskia Kwikkers maakte zich hier samen met buurvrouw Carla de Bruijn hard voor.

De bewoners noemen de hofjes ‘de hult en de bult’. De hult heeft vier grote bomen met daartussen een pleintje. Daar spelen de kinderen graag. De bult is heuvelachtig en dichter begroeit.

De hofjes zijn eigendom van de bewoners, maar dit is niet goed vastgelegd. Daardoor wordt er al sinds de bouw in 1976 weinig onderhoud gepleegd. Saskia: “De hofjes zijn verwilderd en het groen is doorgeschoten en in elkaar gegroeid.” Er kon dus niet meer gespeeld en doorheen gelopen worden. Dat moest anders, maar het was moeilijk om als buren overeenstemming te bereiken. Doordat al het groen zo doorgeschoten is, is snoeien lastig. Ook het groot onderhoud was voor de bewoners niet te doen.

Bewonersavond

Toen Saskia een aantal jaar geleden aan de Slingehof kwam wonen, raakte ze erbij betrokken. “We probeerden gezamenlijk de hofjes op te knappen, maar dit kwam niet van de grond. Het enige resultaat was dat er flink gesnoeid werd, maar er was geen doorkomen aan. Uiteindelijk zijn Carla en ik gaan kijken wat we konden doen. We zochten contact met de gemeente.” Dit leidde tot een bewonersavond in februari. Daar zijn afspraken gemaakt. De gemeente zegde toe eenmalig te helpen met de bestrating. De controle en het snoeien van de grote bomen doet de gemeente nu, omdat dit een professionele aanpak vraagt.

Positieve reacties

Saskia: “Dankzij deze hulp kunnen we het straks weer zelf. Er is al wat gesnoeid en de gebarsten stenen bakken die om de bomen stonden zijn verwijderd. De bestrating wordt nu aangepakt. Als ik nu buiten loop, krijgen we regelmatig een compliment over hoeveel beter het er al uit ziet. Zeker wie hier al sinds 1976 woont is blij dat het zo opknapt. Het mooie is dat er nu in de hult weer veel gespeeld wordt.”

In september (na het broedseizoen) houdt de Slingehof een Burendag, waar de buren samen de hofjes verder opknappen. “We krijgen dan hulp van de gemeente. We hopen dat de medewerkers ons tips kunnen geven. Hopelijk helpt die dag ook om de sfeer onderling te verbeteren, zodat we jaarlijks een gezellige snoeidag kunnen houden.”

Foto: Gemeente Ridderkerk