Bibliotheek Ridderkerk Centrum is weer open

Op maandag 11 mei mochten de eerste bezoekers weer bij Bibliotheek Ridderkerk Centrum naar binnen.

Ankie Kesseler, directeur-bestuurder van de Bibliotheek AanZet: “Dit is geweldig. Nadat vorige week bekend werd dat we open mogen, is er heel hard gewerkt om zoveel mogelijk vestigingen op een veilige manier te kunnen openen voor bezoekers. Deze week gaan 11 bibliotheken open, we hopen dat aantal snel te kunnen uitbreiden.” Op www.debibliotheekaanzet.nl/maatregelen-corona staat alle informatie voor wie een bezoek aan de bibliotheek wil brengen.

Veiligheid voorop

De bibliotheek is alleen geopend voor het lenen en terugbrengen van boeken en tijdschriften. De publiekspc’s, print- en kopieermachines, leestafels, studieplekken en toiletten zijn niet in gebruik. Ook zijn er nog geen activiteiten in de bibliotheek. Om de veiligheid van bezoekers en medewerkers te waarborgen, zijn verschillende maatregelen genomen, vergelijkbaar als in de supermarkt. Leden worden verzocht vóór het bezoek eerst de veiligheidsmaatregelen op de website te lezen.

Goed om te weten voordat je een bezoek aan de bieb brengt:
• Boeken die worden ingeleverd worden 72 uur in quarantaine gehouden. Dit is volgens de nationale veiligheidsrichtlijnen voor bibliotheken.
• Je kunt op dit moment (nog) geen boeken reserveren, omdat we gereserveerde boeken niet tussen de vestigingen kunnen vervoeren. Ook zijn we druk bezig met de veiligheidsrichtlijnen en zijn boeken die net terug zijn gebracht niet beschikbaar voor reserveringen vanwege de 72 uur quarantaine.
• Vanaf 25 mei is het mogelijk om maximaal 5 boeken per abonnement te reserveren van de eigen collectie van de Bibliotheek AanZet.
• Geleende boeken zijn tijdens de sluiting verlengd en hoeven niet op korte termijn ingeleverd te worden.
• Boetes die vóór 13 maart zijn opgebouwd dienen betaald te worden.
• Tijdens de sluiting zijn er geen nieuwe boetes opgebouwd.
• Onze tijdelijke boekenservice ‘Haal de bieb in huis’ is per 8-5-2020 niet meer beschikbaar.
• Alle activiteiten zijn geannuleerd tot nader order.
• Per vestiging is een maximum aantal bezoekers vastgesteld.

AanZet online

Het uitgebreide online aanbod van de bibliotheek is uiteraard ook nog steeds beschikbaar. Via de website is de Virtuele vestiging altijd geopend voor e-books, luisterboeken en de Kennisbank en in de agenda vind je allerlei online activiteiten.

Je hóeft geen lid te zijn van de bibliotheek om gebruik te maken van een deel van het aanbod. Maar als lid kun je wel meer. Boeken lenen kan bijvoorbeeld al met het gratis Welkom-abonnement. Lid worden is zo geregeld via de website. En voor €45,- per jaar geniet je onbeperkt van alle diensten van AanZet. Dat is slechts €3,75 per maand.