Bijzondere uitvoering Matthäus Passion

Zaterdag 12 maart 2022 werd de ‘kleine Matthäus Passion’ opgevoerd, voor en door kinderen. De bijzondere uitvoering was in de Wilhelminakerk in Slikkerveer. Leerlingen van de Ars Musica Koorschool brachten een aantal koordelen, arioso’s, aria’s en koralen uit het eerste deel van de Matthäus Passion.

Artistiek leider Marjon van der Linden schreef de vertellijn van dit meesterwerk van Johann Sebastian Bach zo toegankelijk mogelijk op. Ze voerde luisteraars zaterdag mee naar het ontstaan van de Matthäus Passion.

Bezoekers hoorden over evangelist Matthäus, componist Bach, dubbelkorigheid, de vertaling van tekst in muziek… en intussen: waarom klinkt hier een koraal? O, daar zingt een groepje kinderen een aria, wow, en die meiden zingen een arioso! Tussen de uitleg klonk een groot gedeelte van de eerste helft van de Matthäus Passion.

De uitvoering werd gedaan door 47 kinderen tussen de zes en vijftien jaar. Deze kinderen wilden graag hun enthousiasme om te zingen overbrengen op andere kinderen. Zij worden intensief opgeleid om muziek met plezier, maar op hoog niveau te kunnen uitvoeren. Jonge bezoekers die aangestoken waren door het enthousiasme konden zich na afloop inschrijven bij de Koorschool.

De populariteit van de Matthäus Passion is groot, maar de drempel is groot voor mensen die nog niet met deze muziek in aanraking zijn gekomen. Zaterdag kon wie wilde op een laagdrempelige manier kennismaken met het werk van Bach.

De gemeente Ridderkerk droeg financieel bij aan het concert, samen met het lokale fonds Fonobori. Deze uitvoering was uniek: zoiets wordt verder niet aange- boden in Ridderkerk of elders in Nederland.

Foto: Gemeente Ridderkerk