Buddy’s gezocht voor vluchtelingen Ridderkerk

De afgelopen tijd hebben veel vluchtelingen en statushouders een plek gekregen in Ridderkerk. Om goed te kunnen integreren in de samenleving en daar volop aan mee te doen, zoekt de Stichting Integratie Ridderkerk (SIR) buddy’s die deze mensen daarbij kunnen helpen. Van samen koffiedrinken tot de post ordenen.

Veel statushouders zitten in een sociaal isolement. Ze kennen de taal nog niet goed genoeg en vinden het vaak lastig om de weg te vinden in alle procedures en instanties. SIR koppelt deze mensen aan een vrijwillige buddy, ook wel een maatje of coach genoemd. Een buddy ondersteunt een persoon op zo’n manier, dat deze zich snel veilig en waardevol voelt in de Ridderkerkse gemeenschap.

Profiel

SIR heeft drie uitgangspunten die belangrijk zijn voor een buddy: een oog dat de ander ziet, een hand die de ander ondersteunt en een hart dat om de ander geeft en ook doorgaat als het moeilijk is. Met deze houding kunnen de mensen geholpen worden die alles achter moesten laten en nu in een vreemde omgeving hun weg proberen te vinden.

Taken

Het allerbelangrijkste is dat een buddy de statushouder het gevoel geeft welkom te zijn. De hulp bestaat uit praktische zaken, zoals de weg wijzen in het dorp naar bijvoorbeeld supermarkten. Kennismaken met de buurt, het ordenen van de post, het doorverwijzen naar relevante instanties en introduceren bij onder meer sportclubs zorgen voor een goede start. Maar ook belangrijk is het samen koffiedrinken of een spelletje doen. Het is dankbaar vrijwilligerswerk, de buddy’s helpen iemand echt verder in het leven.

Aanmelden

Hoeveel tijd het begeleiden van een persoon kost, bepaal je als buddy zelf. Wie geïnteresseerd is, kan zich aanmelden bij SIR via sameninridderkerk.nl, sir.ridderkerk@gmail.com of 06-43122320 (Whatsapp). Daarbij is het handig om te vermelden welke interesses je zelf hebt en hoeveel tijd je beschikbaar stelt. SIR gaat dan op zoek naar een passende match en bespreken die (geanonimiseerd) met de buddy, voor er een kennismaking plaatsvindt.