Burendag in Bolnes

Zaterdag 25 september was het Burendag bij de oude moestuin in de omgeving van de Retiefstraat, de La Reijstraat, de Vechtstraat en de Wetstraat in Bolnes. Volgens de initiatiefneemsters Monique, Bianca en Linda was het een groot feest, mede mogelijk gemaakt door Wooncompas, Facet en een bijdrage van Wijk Idee Team Bolnes, Dirk van den Broek en Sanders Boekhandel.

Monique wilde iets doen voor de kinderen uit de buurt. “Burendag was hiervoor het juiste moment. Covid-19 heeft de afgelopen tijd veel roet in het eten gegooid, daarom was het nu tijd voor een feestje.” Wooncompas en Facet Ridderkerk omarmden het idee en troffen samen met de initiatiefnemers alle voorbereidingen om het bewonersinitiatief te realiseren.

Monique kent veel bewoners uit de buurt en heeft een groot netwerk. Monique: “Ik heb vijfentwintig vrijwilligers bereid gevonden om de organisatie te helpen en op de dag zelf aanwezig te zijn. Iedereen was welkom. Samen hebben we de Burendag gezellig gevierd. Bezoekers zijn de gehele dag getrakteerd op friet, limonade, koffie, koek en snoep, te halen bij de catering van Pascal Verweij Horeca. Ook waren er veel spelletjes te doen, kon men elkaar ontmoeten en was er muziek. Kinderen konden meedoen aan de kleurwedstrijd, zich laten schminken, springen op het springkussen, een suikerspin halen of de haren laten vlechten. Een buurtbewoonster afkomstig uit Afghanistan bracht typisch gerechtje uit haar land als bedankje voor deze dag.”

Mandy van Vijven van Wooncompas en Eveline Freling van Facet: “Het was geweldig om iedereen zo bij elkaar te zien. De saamhorigheid, sociale cohesie, in deze buurt is opvallend groot en een voorbeeld voor iedereen. De buurtbewoners zijn op een respectvolle en gepaste manier verbonden met elkaar. Wij willen alle bezoekers bedanken voor deze geweldige dag. Monique, Linda en Bianca zijn in het zonnetje gezet met een bos bloemen en de vrijwilligers kregen als bedankje een tasje met een dinerbon voor het Wijkdiner Het Anker in Bolnes.”

De Burendag werd ook bezocht door de wijkregisseurs en wethouder Marten Japenga van de gemeente Ridderkerk. Voor hen was het een drukke dag, omdat er 18 burendag initiatieven zijn georganiseerd in Ridderkerk door onder andere organisaties en bewoners.

Heb jij ook een leuk idee voor jouw straat, buurt of wijk? Neem contact op met de sociaal makelaars van Facet Ridderkerk, Rene Belder, Yolanda Hekkert of Eveline Freling, via 0180 – 432 30, 06 – 52 61 62 30 of eveline.Freling@facetridderkerk.nl.