Burgemeester Attema: “Laten we dat advies vooral opvolgen”

Burgemeester Anny Attema schreef een open brief aan de inwoners van Ridderkerk, waarin zij het volgen van het advies om een mondkapje te dragen aanmoedigt.

Beste Ridderkerkers,

We hebben het coronavirus er nog niet onder. Integendeel, de cijfers lopen weer op en extra maatregelen zijn nodig. Niemand zit daar op te wachten, we worden er wel eens moe van. Maar de feiten en stijgende grafieken kunnen we niet mooier maken.

Om goed door deze crisis te komen is het belangrijk dat iedereen zich aan de coronaregels houdt en blijft houden. Wat die regels zijn kunt u teruglezen op de website rijksoverheid.nl en rijnmondveilig.nl.

We hebben van onze minister-president het dringende advies gekregen om mondkapjes te dragen in de publieke binnenruimte. Laten we dat advies vooral opvolgen. Alles moeten we aangrijpen om het virus te verdrijven. Ik moest er ook erg aan wennen, aan zo’n mondkapje. Maar na een tijdje voelt het heel gewoon. Zo dragen we er aan bij dat we zelf geen oorzaak zijn van besmetting van anderen.

Als burgemeester van uw gemeente heb ik ook reden om trots te zijn. Ik zie heel veel inwoners, instellingen, kerken, moskeeën en bedrijven die hun uiterste best doen om het coronavirus buiten de deur te houden. Dat mag ook weleens gezegd worden. Ze houden zich aan de anderhalve meter, dragen een mondkapje, mijden groepen, wassen hun handen stuk, werken zoveel mogelijk thuis en gaan verstandig om met kwetsbare personen. Hulde voor die inzet!

Beste Ridderkerkers, ons leven ziet er noodgedwongen anders uit dan we graag willen. Maar laten we ook ons best blijven doen om onze contacten in stand te houden, de ander aandacht te geven. Dat is belangrijk. We kunnen minder bij elkaar op bezoek. Maar laten we eens vaker bellen.

Ik wens u in deze moeilijke tijd veel sterkte toe en bovenal gezondheid voor u, uw familie en al uw dierbaren.

Anny Attema, Burgemeester Ridderkerk

Foto: Wessel Dekker