Burgemeester Attema Politicus van het Jaar 2021

Tijdens de radio-uitzending in het kader van de Winter4Daagse werd burgemeester Anny Attema verrast. Ze werd namelijk uitgeroepen tot Politicus van het Jaar 2021.

Vijf jaar geleden werd in Ridderkerk voor het eerst de prijs van Politicus van het Jaar uitgereikt. Destijds aan Henk van Os. Afgelopen jaar werd er door corona geen verkiezing gehouden.

De jury bestaat uit vertegenwoordigers van de krant De Combinatie, de website Het Ridderkerks Dagblad en van de lokale omroep RTV-Ridderkerk. Dit jaar ging de jury weer op zoek naar de politica of politicus die in 2021 in positieve zin indruk gemaakt heeft op de Ridderkerkse gemeentepolitiek van dit jaar. 2021 was net als vorig jaar een moeilijk jaar, want verbinding maken en houden met de achterban viel door de 1,5-meter samenleving niet mee.

Door de jury werden maar liefst in totaal zes politici in Ridderkerk voorgedragen als kandidaat, maar burgemeester Attema stak er volgens de jury dit jaar overduidelijk bovenuit. Zo is volgens de jury duidelijk dat ”de burgmeester nog steeds groeit in haar rol. In crisistijd scoort ze boven gemiddeld. Laat, in een ook voor haar persoonlijk moeilijk jaar, zien dat ze een echte burgemeester is. Ze is streng op de coronaregels, maar heeft ook duidelijk een bemoedigende en verbindende rol. Ze heeft haar sociale gezicht laten zien waar het kon en juist ingegrepen waar het moest”, aldus de jury.

Foto’s Roelie ’t Jong