Burgemeester reikt decoraties uit op korpsavond brandweer

Ook dit jaar heeft burgemeester Anny Attema op de korpsavond van de post Ridderkerk afgelopen vrijdag een groot aantal decoraties uitgedeeld. Voor het zover was liet ze blijken blij te zijn met de inzet van de vrijwilligers voor de maatschappij. Dit jaar was het aantal keren dat de brandweerploeg werd opgeroepen aanzienlijk, 357 tegenover 347 in 2018. Een kleine stijging, maar toch een flink aantal inzetten voor de vrijwilligers. Daarom ook een woord van dank aan het thuisfront voor het afstaan van de partners op ongelegen momenten.

Marco Broeders, clustercommandant, opende de avond. Het grote aantal uitrukken en het feit dat hij als hoofdofficier de vrijwilligers uit Ridderkerk in heel de regio bij grote incidenten tegenkomt maakt hem trots op deze post. Vervolgens gaf hij het woord aan burgemeester Attema. Zij ging over tot de uitreiking van de oorkondes en medailles aan de jubilarissen.

10 jaar in brandweerdienst
Jacco Oosterom, hoofdbrandwacht
Maurice de Veth, hoofdbrandwacht
Pieter van ’t Zelfde, hoofdbrandwacht

12,5 jaar in bandweerdienst
Hans van der Waal, hoofdbrandwacht

15 jaar in brandweerdienst
Cees Hofman, brandmeester

20 jaar in brandweerdienst
Moudi, Ossaili, hoofdbrandwacht

25 jaar in brandweerdienst
Wim Moerkerken, brandmeester

30 jaar in brandweerdienst
Ton Mans, hoofdbrandmeester

Diploma bevelvoerder
Dennis van de Lagemaat en Janco Boogaart behaalde vorig jaar het diploma bevelvoerder. Hiervoor zijn ze aangesteld als bevelvoerder en bevorderd tot Brandmeester.

Cluster Commandant Marco Broeders bedankte een ieder voor de inzet van het afgelopen jaar. In dit jaar zal er waarschijnlijk een nieuwe Tankautospuit en dompelpompunit besteld worden. Ook het aantal vrijwilligers zit weer in de lift. Na een aantal jaren van afname komt de post voorzichtig weer op sterkte.

Wil je meer weten over een functie bij de brandweer, kijk dan op; www.betrokkenvrijwilligers.nl. U kunt de brandweer binnen Ridderkerk volgen bij hun werkzaamheden. Voor een overzicht van de incidenten in de gemeente kunt u kijken op de website van de gemeente Ridderkerk.

Tekst: Hans Muntz
Foto: Dennis van Wingerden