Buurtlunches groot succes in Oost, Drievliet en Bolnes

Tijdens de Week tegen Eenzaamheid organiseerde het opbouwwerk van Facet Ridderkerk, in samenwerking met organisaties en vrijwilligers, buurtlunches in de wijken Oost, Bolnes en Drievliet. Buurtbewoners konden elkaar in ongedwongen sfeer leren kennen, genieten van de lunch en meedoen aan de loterij.

Opbouwwerker Eveline Freling blikt terug op de gezellige buurtlunches: “Bewoners werden bij binnenkomst getrakteerd op een kopje koffie of thee, waarna in iedere wijk het spel ‘Ik hou van Ridderkerk’ werd gespeeld. Tijdens het spel moest men overleggen met elkaar om als team een antwoord te geven. Het winnende team kreeg een wisselbeker. De wisselbeker wordt door een persoon gebracht naar een ander teamlid om gezamenlijk nog een ‘bakkie te doen’. Na het spel werd de, door vrijwilligers en organisaties, verzorgde lunch geserveerd en volgde de loterij. Alle bezoekers kregen een gratis lot en iedereen ging naar huis met een prijs. De prijzen zijn geschonken door winkeliers, organisaties, zelfstandig ondernemers en bewoners die zelf cadeauartikelen hebben gemaakt.”

Tijdens de buurtlunch konden bezoekers gratis kaarten versturen naar geliefden, buurvrouwen/-mannen, familieleden, vrienden of (oude) bekenden. Deze kaarten zijn onderdeel van de kaartenactie van het opbouwwerk. Op de kaarten staan teksten als Bakkie doen?, Hoe is ’t nou, meissie? Hoe is ’t nou, jochie? Aangeboden: Kameraad en Kan je ff helpen? Deze kaarten worden binnenkort ook in Ridderkerk verspreid en zijn gratis mee te nemen.

Het opbouwwerk kijkt terug op geslaagde ontmoetingsmomenten en dankt de bezoekers, vrijwilligers, winkeliers en organisaties die meewerkten voor de fijne dag en gezelligheid. “We zagen veel blije gezichten en er waren bewoners die persoonlijk iedereen kwamen bedanken. Uiteraard vroegen wij hoe de bezoekers de lunch hebben ervaren. Veel bewoners gaven aan de buurtlunch of -diner graag één keer per week tot één keer per maand terug willen zien in de wijk.”

Wil jij je als bewoner in de toekomst aansluiten bij een buurtlunch of -diner of vind je het leuk om voor andere bewoners wekelijks of maandelijks te koken of activiteiten te organiseren? Neem dan contact op met het opbouwwerk van Facet Ridderkerk via 0180 – 432 350 of opbouwwerk@facetridderkerk.nl