‘Camera draait. Onze eerste vraag…’

Zeven brugklassers van het Gemini College hebben wethouder Henk van Os aan een vragenvuur onderworpen. Dat gebeurde in het kader van de lessen Burgerschap en Maatschappij.

Samen met hun docent Ruben van Straten kwamen de leerlingen van klas 1MH1 vorige week woensdag naar het gemeentehuis. In de raadzaal werden ze ontvangen door wethouder Van Os. Hij gaf uitleg over hoe het besturen van een gemeente in z’n werk gaat. En dat de gemeenteraad de baas van de gemeente is.

Elke vier jaar zijn er verkiezingen. De inwoners van Ridderkerk kiezen dan de 29 leden van de gemeenteraad. “De partij die de meeste stemmen krijgt, krijgt de meeste zetels in de gemeenteraad. En zo’n zetel, dat is de stoel waarop jullie zitten’’, aldus wethouder Van Os. Daarna legde hij uit dat de gemeenteraad de wethouders kiest. Zij vormen samen met de burgemeester het dagelijks bestuur van de gemeente. Elk collegelid heeft een portefeuille. Dat zijn de onderwerpen waar de wethouder zich in het bijzonder mee bezighoudt.

Vragenvuur

Na de inleiding van de wethouder mochten de Gemini-interviewers aan de slag. Cameravrouw Puck Tap (12) zette haar apparatuur op scherp voor een mooie registratie van het interview. Eli Danse mocht de eerste vragen stellen. De eerste vraag die de zeven leerlingen hadden bedacht was: “Hoe oud bent u?’’. Daarna volgde een vragenvuur voor de wethouder. Zoals de vraag wat je moet doen om wethouder te worden. Kan iedereen wethouder worden? En waarom wil je eigenlijk wethouder worden? Daarop had wethouder Van Os het antwoord snel paraat. “Het leukste van dit ambt is dat je iedere dag bezig kunt zijn om je eigen dorp mooier te maken, samen met collega’s en ambtenaren.’’ Daarna gaf hij voorbeelden van de onderwerpen die zijn agenda dagelijks vullen. Zoals maatregelen tegen de toenemende wateroverlast als gevolg van de klimaatverandering.

De journalisten van het Gemini College kijken terug op een leerzame middag en een mooi interview over het gemeentebestuur.

Foto: Gemeente Ridderkerk