Chocolatier van Noppen maakt Het lekkerste wereldrecord

Het begon 3 jaren geleden, bij het  20-jarig bestaan van het Chocoladeatelier van Frits van Noppen uit Ridderkerk. Hij wilde een feest voor zijn klanten geven. Een medewerker vroeg of dit niet op te leuken was met een wereldrecord.

Dat is een leuk idee, dacht Frits, maar dan moet het wel  iets zijn om iemand te helpen. Het broertje van Van Noppen werkte toen al bij Mercy Ships, dus deze organisatie was reeds bekend. Mercy Ships had het plan voor een nieuw schip, maar het was nog te vroeg om dit bekend te maken. Dan maar wachten, dacht Van Noppen. En in  die tijd is alles veel groter geworden. Het plan resulteerde vandaag dus in een enorme  “chocoladereep” van  27 bij 15 meter, met een gewicht van  13 ton en 73 kilo.

Het moest wel zoveel  zijn, omdat het niet dunner kon.  En waarom is het goede doel definitief Mercy Ships geworden? Van Noppen: “ik heb veel respect voor deze organisatie. Zij zorgen in Afrika ervoor dat mensen die er daar geen toegang toe hebben dan toch medische zorg krijgen.  En ik wil graag mijn steentje bijdragen.”

Dan volgt donderdagavond 6 februari om 18.56 uur eindelijk de onthulling van het wereldrecord door Don Stephens. Hij had  40 jaar een droom, het helpen van de allerarmste mensen aan medische zorg.  Na een druk op de rode knop wordt afgeteld naar het moment dat het doek van het kunstwerk afvalt: een enorm plakkaat chocolade met de afbeelding van het nieuwe schip.

De onthulling

Frits van Noppen vertelt na de onthulling: een spannende periode is nu afgesloten, het was een Race tegen de klok. Maar het is geweldig. Met een mooi  resultaat.

Alinda Lenting, pers coördinator bij Mercy Ships vult aan: toen het doek voel had ik kippenvel over mijn hele lijf. Zo bijzonder dit! Als dit al zoveel indruk maakt, hoeveel indruk moet het echte schip dan wel niet maken? Nu moet men het schip eerst snel afbouwen. Hopelijk komt het dan eerst naar Rotterdam, en dan snel in de vaart naar Afrika om aan het werk te gaan.

De man die Mercy Ships heeft opgericht, Don Stephens “ I’m a very happy man” vult aan: “Laat werken met God resulteren in  mogelijkheden, en die mogelijkheden kunnen groter worden dan de fouten die je eerst maakte”. Hij bevestigt verder,  het is niet officieel,  maar het schip komt inderdaad wellicht nog naar Rotterdam.

De gasten vanavond kwamen overal uit het land vandaan.  Een jongedame uit Brabant zegt: het was onbeschrijflijk. Heel groot.  Je zou alles willen meenemen naar huis, maar dan gaat niet natuurlijk. Maar een stukje chocolade  gaat zeker mee!

Jan van den Bosch, bestuursvoorzitter Van Mercy Ships vertelt tot slot nog over het idee van het wereldrecord. “Ik  dacht van te voren:  leuk bedacht Frits, maar maak je enthousiaste idee eerst maar eens waar.  En hij heeft dat gedaan, het is een  fantastisch kunstwerk geworden.

Dank zij de verkochte elementen chocolade worden de armsten van de armen in Afrika geholpen aan medische hulp. Er komt hiervoor een nieuw schip bij, de Global Mercy.  Kosten 200 miljoen dollar. Het geld is al binnen. Er gaan 1100 vrijwilligers aan boord werken, en de operationele kosten per jaar zijn zo’n 25 miljoen euro.  Het huidige schip de African Mercy blijft ook in de vaart.

Zaterdagochtend, 8 februari 2020, wordt een uitgebreid verslag van de onthulling van het wereldrecord uitgezonden in het programma “Prettig Weekend” op Radio Ridderkerk.

Zelf kijken naar het kunstwerk? Op vrijdag 7 en zaterdag 8 februari is de Duikbootloods open voor publiek.

Voor meer informatie: www.hetlekkerstewereldrecord.nl en www.mercyships.nl