Lokaal

Clubs uit Ridderkerk halen € 30129 op met Grote Clubactie 2020

Ruim 300.000 verkopers zetten zich de afgelopen maanden in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Ridderkerk lukte het verenigingen om in totaal € 30129 op te halen. Landelijk deden zo’n 5.300 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij dik 9,5 miljoen euro op door meer dan 3 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records.

Dit jaar deden in Ridderkerk de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Hiervan gaat 80% naar de club!

Ridderkerk Voetbalvereniging Rijsoord (V.V. Rijsoord) €10746, Gymnastiekvereniging OKK Ridderkerk €5982, H.S.V. Ridderkerk Rowdies €5076, Korfbal Combinatie Ridderkerk €3024, VIB Rotterdam €1146, Poseidon 56 Ridderkerkse Zwem- en Poloclub €1059, Stichting AAVB €768, RLTC €600, Ridderkerks Symfonie Orkest €558, S.V. Slikkerveer €453 (een volledige lijst met deelnemers uit Ridderkerk kan worden opgevraagd)

Meer clubs dan vorig jaar

“Dit is de grootste opbrengst in de 48-jarige geschiedenis van de Nationale Grote Clubactie.” Directeur Frank Molkenboer kan zijn geluk niet op: “Ik ben supertrots dat iedereen zo zijn best heeft gedaan. Juist in deze moeilijke tijden is dit soort saamhorigheid belangrijk.” De afgelopen jaren daalde het aantal clubs dat deelnam aan de Grote Clubactie. Die trend is volgens Molkenboer nu “krachtig doorbroken”. Dit jaar doen er zelfs weer meer clubs mee dan vorig jaar. “Dit laat zien dat de loterij nog steeds springlevend is. En dat is fijn, want ook in de toekomst hebben verenigingen onze loterij keihard nodig om financieel gezond te blijven.”

De Grote Clubactie op volle kracht online

Verkopers gingen dit jaar nog steeds ‘ouderwets’ langs de deuren, waarbij voldoende afstand werd bewaard. Daarnaast werden vanwege de coronacrisis krachtige nieuwe online middelen ingezet. Zo kon de verkoop volledig coronaproof doorgaan. Met succes, in totaal werden 3.173.719 loten verkocht, waarvan maar liefst 1,2 miljoen loten online. De verkopers bleken digitaal enorm creatief: QR-codes, e-mail, social media en WhatsApp werden ingezet om loten te verkopen. Duizenden video’s werden online gedeeld om familie en vrienden aan te zetten tot het kopen van een lot of anderen te enthousiasmeren. Voor het eerst gebeurde dit ook via TikTok. Kinderen deelden talloze filmpjes met de hashtag #groteclubactie.

Vereniging gesteund?

Niet alleen voor de deelnemende clubs, ook voor alle mensen die een lot hebben gekocht, is het een bijzonder jaar. Er zijn dit jaar namelijk veel meer prijzen te winnen en de prijzenpot is aanzienlijk verhoogd. De winkans is dit jaar zelfs 1 op 10. Check uw lot(en) vanaf 10 december via de lotchecker op clubactie.nl om te kijken of er een prijs op is gevallen.